- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نخستین «دستگاه تشخیص عوامل عفونت و تعیین آنتی‌بیوتیک» در کشور راه‌اندازی شد

آزمایشگاه مرکز تحقیقات میکروبشناسی بالینی استاد البرزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، به عنوان نخستن مرکز در کشور، مجهز به دستگاهی جدید برای تشخیص عوامل باکتریایی ایجادکننده عفونت در بیماران و تعیین آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان این عفونت‌ها شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر “محمدهادی ایمانیه” رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آیین رونمایی از این دستگاه، تاکید کرد: لازم است مرکز تحقیقات میکروبشناسی بالینی استاد البرزی، عملکردی از دستگاه فونیکس و تجزیه و تحلیل آن که گویای یک کار عالمانه برای پیشرفت دانشگاه است را به صورت ماهیانه به دانشگاه ارایه دهد.

رییس مرکز تحقیقات میکروب شناسی بالینی استاد البرزی، دستگاه فونیکس را تکمیل کننده سیستم کشت خون معرفی کرد که میکروب ها را گروه بندی و شناسایی کرده و به صورت اتوماتیک حساسیت میکروب‌ها به نوع آنتی‌بیوتیک را پیدا می‌کند و در مدت بسیار کوتاهی گزارش می‌دهد.

دکتر “عبدالوهاب البرزی”  افزود: در این دستگاه خطای دست تکنسین وجود ندارد و دستگاه به صورت اتوماتیک، نوع میکروب و حساسیت آن به نوع آنتی‌بیوتیک را مشخص می‌کند، همچنین سرعت آن بیشتر است و زمان کمتری صرف می‌شود و پزشک سریع‌تر می تواند آنتی‌بیوتیک مورد نیاز بیمار را با دقت زیاد، آغاز کرده و از خطای آزمایشگاه پیشگیری کند که این امر ارزش بسیار بالایی در روند درمان دارد.

او یادآور شد: این نخستین دستگاه از این نوع است که در ایران به کار گرفته شده و امیدواریم بتوانبم به بهترین نحو از آن برای خدمت رسانی به مردم و سلامتی آنها استفاده کنیم.

مدیر داخلی مرکز تحقیقات میکروبشناسی بالینی استاد البرزی نیز گفت: این دستگاه برای تشخیص عوامل باکتریایی ایجاد کننده عفونت در بیماران و تعیین آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان این عفونت‌ها، به کار می‌رود.

دکتر “بهمن پورعباس”، افزود: این دستگاه قادر است در زمانی کوتاه، نوع ارگانیزم را تشخیص داده و نوع آنتی بیوتیک مناسب برای درمان را مشخص کند و در اختیار پزشک قرار دهد که این امر می‌تواند باعث کاهش زمان بستری بیمار و مقاومت ارگانیزم‌هایی شود که در بیمارستان ایجاد عفونت می‌کنند و نیز موجب کنترل بهتر عفونت در بیمارستان‌ها شود.

دکتر پورعباس، اضافه کرد: دستگاه فونیکس با همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و با اعتبار حدود ۲۵۰ میلیون تومان خریداری شده است.

انتهای پیام