پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

وزیر علوم: سهم ما در تولید علم بالاست

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24592
سه شنبه، ۱۷ مرداد، ۱۳۹۶ | 10:07

وزیر علوم: سهم ما در تولید علم بالاست

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری درمراسم افتتاح ساختمان دبیرخانه شورای عالی علوم ، تحقیقات و فناوری (عتف) گفت: شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان بالاترین مرجع سیاستگذاری امور پژوهشی در کشور است و طی چند سال اخیر فعالیت های خوبی داشته است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این مراسم دکتر محمد فرهادی ضمن تبریک روز خبرنگار بویژه به خبرنگاران حوزه آموزش عالی، با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی درخصوص عملکرد شورای عالی عتف اظهار داشت: ما در دولت یازدهم توانستیم طرح‌های کلان ملی را توسعه دهیم و اعتبارات لازم را برای این طرح‌ها به صورت موثر اختصاص دهیم.

وزیر علوم در ادامه افزود: شورای عالی علوم، تحقیقات، فناوری (عتف) باید توسعه علمی، کاربردی و بنیادی پیدا کند و نظارت و ارزیابی در این عرصه بطور کامل صورت گیرد.

دکتر فرهادی گفت: بحث آینده‌نگاری برای میان مدت و بلندمدت در زمینه‌های تخصصی آب و محیط زیست نیز از طریق دبیرخانه این شورا باید پیگیری شود.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری باید بیش از پیش فعال باشد، گفت: این فعالیت خاص برای این است که فناوری‌های علمی و تخصصی و سیاستگذاری برای همه حوزه‌های علم و فناوری از طریق این شورا صورت می‌گیرد.

وی افزود: اعتبارات لازم برای توسعه این شورا در نظر گرفته شده و باید برای شناساندن عملکرد آن اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری صورت گیرد.

دکترفرهادی در ادامه با اشاره به وضعیت علمی و رشد شتاب علمی کشورافزود: هم اکنون از نظر رشد شتاب علمی در بین ۲۵ کشور اول دنیا قرار داریم و سهم کشور ما در تولید علم بالاست.

وزیر علوم در پایان گفت: در ابتدای دولت یازدهم، پارک های علم و فناوری ۳۳ مورد بود که هم اکنون این تعداد به ۴۲ پارک رسیده و اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در این پارک‌ها توسعه یافته است.

دکتر فرهادی در ادامه در خصوص فعالیت های انجام شده وزارت علوم در طول دولت یازدهم افزود: ساماندهی آموزش عالی، ایجاد فضای بانشاط در دانشگاه‌ها، تقویت و گسترش دیپلماسی علم و فناوری، فراهم سازی برگزاری دوره‌های مشترک میان دانشگاه‌های ایران و دانشگاه‌های معتبر جهانی و ایجاد طرح‌های تحقیقاتی مشترک با اتحادیه اروپا، حضور ایران در طرح‌های علمی بین المللی از جمله فعالیت های انجام شده در وزارت علوم در این مدت بوده است.

وزیر علوم، تقویت زیرساخت‌های آموزشی، بازنگری و تدوین برنامه آموزشی جدید، بازنگری سرفصل های درسی ۶۰۰ رشته تحصیلی، حرکت به سمت دانشگاه کارآفرین یا نسل سوم، تقویت و برقراری ارتباط دانشگاه با صنعت، ایجاد طرح‌های تحقیقاتی میان وزارت علوم و وزارت خانه‌های دفاع و نیرو، ایجاد فرصت مطالعاتی با صنعت و برنامه ریزی در آموزش را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در چند سال گذشته عنوان کرد.

وی همچنین ایجاد اشتغال و توسعه فعالیت‌های مرتبط با اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و توسعه آمایش آموزش عالی را از جمله فعالیت هایی اعلام کرد که باید در راستای فعالیت‌های وزارت علوم ادامه پیدا کند.

بر اساس این گزارش در پایان این مراسم، وزیر علوم با اهدای لوح تقدیر ازفعالیت و عملکرد دبیران ۱۲ کمیسیون شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) قدردانی کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس دانشگاه شریف ابقا شد

صالحی: تعیین سرفصل تحقیقات از سوی پژوهشگر از معضلات دیدگاه غیر مولد به دانشگاه ها است

ابقای روسای دانشگاه های فردوسی مشهد و علم و صنعت

فراخوان جذب اعضای هیأت علمی در شورای عالی عتف

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها