پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

اخترفیزیکدان ایرانی، برنده جایزه بنیاد کیهان شناسی دانشگاه آکسفورد شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24532
سه شنبه، ۱۷ مرداد، ۱۳۹۶ | 11:50

اخترفیزیکدان ایرانی، برنده جایزه بنیاد کیهان شناسی دانشگاه آکسفورد شد

مجتبی رئوف، اخترفیزیکدان پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، برنده جایزه مرکز مطالعات کیهان‌شناسی «بالزان» (Balzan) دانشگاه آکسفورد شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، هدف از اعطای این جایزه که با پشتیبانی بخش فیزیک دانشگاه «جان هاپکینز» اهدا می شود فراهم کردن پژوهانه برای محققان جوان کیهان شناسی و حوزه های وابسته در مرزهای دانش و کمک به ایجاد ارتباطات بین المللی بین دانشمندان جوان این رشته است.

از زمینه های کلیدی تحقیقات مورد توجه این مرکز، اخترفیزیک ذرات و تشکیل و تکامل کهکشان‌ها، جهان ابتدایی و فلسفه کیهان شناسی است.

دکتر رئوف، پژوهشگر پسادکتری پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش‌های بنیادی است که به عنوان یک اخترفیزیکدان رصدی و عددی بر تشکیل و سیر تکاملی کهکشان‌ها در جهان‌های محلی با استفاده از شبیه سازی و اطلاعات رصدی بزرگ متمرکز است.

دکتر رئوف در گفت‌و‌گو با دیده‌بان علم ایران درباره تحقیقاتش گفت: پروژه اصلی من که در ادامه تحقیقات رساله دکتری ام زیر نظر دکتر حبیب خسروشاهی در پژوهشکده نجوم پژوهشگاه دانش های بنیادی است، شبیه سازی چند ذره ای در ابعاد کیهانی است.

در این راستا با شبیه سازی تعداد ده میلیارد ذره و بررسی فیزیک آنها و تلفیق یافته ها با فیزیک گازها و … نحوه تشکیل ساختارهای کهکشانی، گذشته و روند تحول آنها را براساس داده های کیهان شناسی مشخص می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در ادامه این تحقیقات که با کسب جایزه بالزان زیر نظر پرفسور جو سیلک، استاد دانشگاه آکسفورد انجام خواهد شد با استفاده از همین شیوه تاثیر سیاهچاله مرکزی بر نحوه تشکیل کهکشان‌ها بررسی خواهد شد.
سیاهچاله مرکزی با اثر بازخوردی روی گاز سرد و داغ درون هاله کهکشانی بر نحوه ستاره‌زایی و تشکیل ساختارهای کهکشان‌ها تاثیر میگذارد.دکتر رئوف که تحصیلات کارشناسی ارشدش را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دوره دکتری را در پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گذرانده دارای شش مقاله در مجلات علمی معتبر بین‌المللی نجوم و ۱۰ مقاله مشترک در کنفرانس های بین‌المللی است.

مطالب مرتبط

جایزه «دستاورد تمام عمر» سازمان همکاری‌های اسلامی به دو دانشگر ایرانی رسید

دانشجوی ایرانی، برنده جایزه جهانی «طراحی نورپردازی»

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها