جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

سه برابر شدن شمار نابینایان جهان تا سال ۲۰۵۰

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24301
جمعه، ۱۳ مرداد، ۱۳۹۶ | 10:31

سه برابر شدن شمار نابینایان جهان تا سال ۲۰۵۰

یافته های یک تحقیق تازه حاکی از افزایش نگران کننده شمار نابینایان از ۳۶ میلیون نفر کنونی به ۱۱۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، براساس یافته های این تحقیق که در مجله علمی «لنسلت گلوبال هلث» ( The Lancelot Global Health Journal) ارائه شده طی این دوره شمار کسانی که دچار ضعف متوسط تا شدید بینایی هستند و ضعف بینایی آنها با استفاده از عینک، لنز یا جراحی تصحیح نشده نیز از حدود ۲۱۷ میلیون نفر در حال حاضر به ۵۸۸ میلیون نفر در آن زمان خواهد رسید.

در سال ۲۰۵۰، پیر چشمی هم حدود یک میلیارد نفر از اشخاص بالای ۵۵ سال را در جهان گرفتار خواهد کرد.

اکثر مبتلایان به نابینایی یا ضعف بینایی در حال حاضر و در آینده از ساکنان کشورهای جنوب آسیا هستند و خواهند بود و زنان با ۵۴ درصد بیش از مردان مبتلا می‌شوند. پس از جنوب آسیا، مناطق شرق آسیا، جنوب شرق آسیا و سپس سایر مناطق این قاره و قاره آفریقا بیش از سایر نقاط جهان با این مشکلات دست به گریبان خواهند بود.

افزایش جمعیت و بالا رفتن نسبت سالمندان در کل جمعیت از عوامل اصلی این تغییرات است.

بهبود و افزایش دسترسی به امکانات بهداشتی و درمانی باعث کاهش نرخ رشد دشواری‌های بینایی شده است.

براساس این گزارش، در ۱۸۸ کشور که مورد بررسی قرار گرفتند، بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ میزان شیوع نابینایی، یعنی نسبت نابینایان در گروه های جمعیتی، از ۰.۷۵ درصد به ۰.۴۸درصد کاهش یافت.

در مورد ضعف متوسط تا شدید بینایی دراین مدت نرخ افزایش این عوارض از ۳.۸۳ درصد به ۲.۹ درصد کاهش یافت که نتیجه بهبود و دسترسی بیشتر به امکانات بهداشتی و درمانی از جمله پیشرفت و گسترش جراحی آب مروارید بوده است.

این پژوهش‌ها همچنین نشان می‌دهد که بیشترین موارد ضعف یا از دست رفتن بینایی در میان سالمندان بروز می‌کند. در سال ۲۰۱۵، از ۸۶ درصد از مبتلایان به نابینایی، ۸۰ درصد از مبتلایان به ضعف متوسط یا شدید بینایی، ۶۱ درصد از مبتلایان به ضعف اندک بینایی و ۶۱ درصد از مبتلایان به پیرچشمی در گروه سنی بالا ۵۰ سال قرار داشتند و انتظار می‌رود که همین نسبت ها در آینده هم دیده شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

با تست ابداعی چشم پزشک ایرانی میسر شد: تشخیص افتادگی غده اشکی در افراد با پف پلک

ساخت نانودارو علیه آمیب مغزخوار

گردهمایی برنامه ملی ثبت بیماران ارثی شبکیه چشم برگزار می‌شود

پزشک ایرانی، برنده جایزه آکادمی چشم پزشکی آمریکا شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها