پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

محققان کشور عملکرد توربین‌های گازی را ارتقا دادند

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24255
چهارشنبه، ۱۱ مرداد، ۱۳۹۶ | 11:06

محققان کشور عملکرد توربین‌های گازی را ارتقا دادند

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به افزایش راندمان سیکل‌‌های واقعی عملکرد توربین گازی با ملاحظات کاربردی تغییر سوخت و جذب کربن شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران این پژوهش که نمونه مورد مطالعاتی آن در سیکل نیروگاه توربین گازی شهید زنبق یزد صورت گرفته، با راهنمایی دکتر حسین قدمیان و دکتر مجتبی بیگ‏ زاده و مشاوره دکتر محمد امینی انجام شده است.

میلاد خودسیانی فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی انرژی‏ های تجدیدپذیر پژوهشگاه و مجری این طرح اظهار داشت: در این تحقیق به بررسی افزایش راندمان سیکل ‏های واقعی عملکرد توربین گاز بر اساس تحلیل فنی عملکرد سیکل‏ های توربین گازی در وضعیت خارج از شرایط طراحی پرداخته شده است. همچنین به منظور کاهش میزان نشر گاز کربن‏ دی ‏اکسید، موضوع استفاده از سوخت ‏های جایگزین و جذب کربن نیز مورد بررسی قرار گرفته ‏اند. هر کدام از سه موضوع تحلیل فنی عملکرد سیکل‏ های توربین گازی در وضعیت خارج از شرایط طراحی، استفاده از سوخت جایگزین و استفاده از جذب کربن به تنهایی در مطالعات پیشین مورد بررسی قرار گرفته ‏اند، اما به صورت بررسی همزمان این سه موضوع در کنار هم، یک موضوع جدید است.

شبیه‌‏سازی Off-design سیکل توربین گاز با استفاده از نرم‌‏افزار MATLAB انجام شد. برای این شبیه‏ سازی احتیاج به استخراج معادلات منحنی ‏های مشخصه کمپرسور و توربین وجود داشته که با استفاده از نرم ‏افزارهای اکسل و دیجیتایزر این امر صورت گرفت. با اندازه‏ گیری میدانی در محل نیروگاه، صحت مدل‏ سازی انجام شده مورد تأیید قرار گرفت.

بر اساس نتایج بدست آمده، استفاده از سوخت صد در صد متانول به عنوان سوخت مصرفی واحد، بیشترین افزایش راندمان را در پی خواهد داشت. استفاده از این سوخت باعث افزایش ۱٫۱۱۲ درصدی راندمان سیکل می‌شود. همچنین استفاده از سوخت پایه سیکل، کمترین میزان مصرف سوخت و کمترین دبی جرمی CO2 حاصل از احتراق را در پی دارد. با استفاده از روش جذب شیمیایی کربن با حلال مونواتانول‏آمین، بین حالات بررسی شده، در حالتی که قطر و ارتفاع برج جاذب به ترتیب ۳/۵ متر و ۱۰ متر باشند می‏توان تا ۵۰/۸۱۸ درصد از دی‏‌اکسیدکربن تولیدی را جذب کرد. همچنین ارتفاع و قطر برج تفکیک در میزان جذب تأثیر چندانی ندارد. کمترین مقدار دی ‏اکسیدکربن نشر شده به ازای تولید توان  ۱۵/۵MW، مربوط به احتراق با سوخت گاز طبیعی و استفاده از برج جاذب با ارتفاع ۱۰ متر و قطر ۳/۵ متر و همچنین برج تفکیک با قطر ۱/۵ متر و ارتفاع ۵ متر می‏باشد که برابر با ۲/۱۳۶kg/s است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

راه‌اندازی مرجع تحقیقات نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی

ساخت آسیاب هیبریدی در دانشگاه تهران

تولید نانو پوشش آنتی وایرال گووید ۱۹ برای استفاده در البسه پزشکی و ماسک در کشور

طراحی توربین گاز با سوخت ترکیبی استاندارد در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها