جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

استفاده از اوریگامی در طراحی فضاپیماهای ناسا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24223
سه شنبه، ۱۰ مرداد، ۱۳۹۶ | 15:12

استفاده از اوریگامی در طراحی فضاپیماهای ناسا

ناسا می‌خواهد از مهارت اوریگامی (هنر تا کردن کاغذ) مردم در طراحی سپر اشعه ایکس برای فضاپیماهای خود کمک بگیرد.

به گزارش دیده بان علم ایران هیچ شکی نیست که مهارت تا کردن کاغذ اوریگامی هنر ساخت مجسمه‌های مینیاتوری کاغذی را برای جهان به ارمغان آورده است؛ حالا ناسا می‌خواهد از این کاردستی پیچیده در خارج از سیاره‌مان استفاده کند.


آژانس فضایی آمریکا به دنبال متخصصان هنر اوریگامی است تا به کمک آنها سپر محافظی برای فضاپیماهای آینده طراحی کند که در مقابل اشعه‌های کیهانی کهکشانی خطرناک مقاوم باشد.

 اشعه‌های کیهانی کهکشانی یکی از بزرگ‌ترین موانع موجود بر سر راه اکتشافات فضایی است و پیدا کردن راهی برای محافظت از فضاپیماها و فضانوردان در برابر اثرات این اشعه‌های مخرب، برای ناسا و دیگر دانشمندان فضایی دارای اولویت بزرگی است.

محققان در حال کار کردن روی طیفی از رویکردهای تکنولوژیکی هستند که می‌تواند از مسافران فضایی در برابر این اشعه حفاظت کند اما همانطور که ناسا پیش از این گفته بود، صحبت از ساخت یک مکانیزم دفاعی در برابر اشعه‌های کیهانی ساده‌تر از انجام آن است.
اشعه‌های کیهانی کهکشانی در فضای میان سیاره‎ای نفوذ می‌کند و حاوی ذراتی با انرژی یونیزه بسیار بالاست. محافظت در برابر این پرتوها بسیار دشوارتر از محافظت در برابر اشعه‌های زمینی است چراکه حجم بیشتری از مواد مورد نیاز است و اشعه کیهانی کهکشانی می‌تواند در مواد محافظتی رسوخ کند.


حالا ناسا به این فکر افتاده است که یکی از راه‌های انباشته کردن حجم عظیمی از استحفاظ می‌تواند با تکیه بر تکنیک‌های اوریگامی صورت بگیرد چراکه در هنر پیچیده و موثر تا کردن کاغذ می‌توان به راحتی ساختار را پنهان کرد.


ناسا به دنبال ایده‌های الهام‌بخش اوریگامی است تا یک شکل تاشوی سه‌بعدی برای سپر محافظتی توسعه دهد. قرار است از این سپر محافظتی برای پوشش بخش سکونت انسان در فضاپیماهای نسل آینده استفاده شود.


بسیاری از افراد در تکنیک‌های اوریگامی متخصص هستند و ناسا در جست‌وجوی پیدا کردن روش مناسبی برای ساخت و طراحی سپر محافظتی تاشو است.

آژانس فضایی آمریکا به دنبال طرحی است که به راحتی باز و بسته شود؛ بنابراین وقتی که مسافران فضایی روی سطح سیاره‌ای فرود آمدند، بتوانند سپر را باز کنند و از حداکثر محافظت در برابر اشعه‌های مضر بهره ببرند.


چنین طراحی‌ای می‌تواند خطر ابتلا به سرطان به دلیل قرارگیری در معرض اشعه‌های فضایی را کاهش دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

«فضا و کارآفرینی»، شعار هفته جهانی فضا در سال ۲۰۲۳

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها