- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پدر علم ژنتیک ایران: مرکز تربیت ژن استعدادهای درخشان و تحویل مجانی به سایر کشورها شده‌ایم

پدر علم ژنتیک ایران معتقد است در وضعیت کنونی، ایران مرکز تربیت ژن استعدادهای درخشان و تحویل  مجانی آن به سایر کشورها شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر داریوش فرهود،  استاد پیشکسوت دانشگاه تهران و عضو دائمی فرهنگستان علوم پزشکی با یادآوری حادثه تلخ مرگ مریم میرزاخانی نابغه ریاضی و استاد دانشگاه آمریکا ادامه داد: امثال مریم میرزاخانی در این کشور کم نیستند و باید به این نکته مهم توجه شود که فقط تربیت دانشجویان به درد نمی‌خورد، نگهداری این ژن‌های مستعد مهم است.

استاد  دانشگاه تهران در ادامه با تاکید بر رعایت اخلاق حرفه‌ای در همه امور زندگی و انجام فعالیت‌های علمی و پژوهشی افزود: شاید بتوان گفت عصاره تمام آیات کتاب آسمانی ما در دو کلمه بخشندگی و مهربانی نهفته باشد. مفاهیمی که جامعه امروز ما سخت بدان محتاج است.

وی گفت” طبق تعاریف یونسکو اخلاقیات در شش سال اول زندگی شکل می‌گیرد و در سنین دانشجویی استاد با روش و کردار مطلوب خود بزرگ‌ترین معلم و الگوی اخلاق دانشجویان است.

فرهود اظهار کرد: در بخش توسعه و گسترش تحقیقات توزیع منابع عادلانه نیست و نیاز به اصلاح و بازنگری جدی دارد.

وی با قدردانی از تلاش‌های علمی و اجرایی دکتر مریم اسلامی رئیس اولین همایش سلول‌های بنیادی، سلول درمانی و پزشکی بازساختی و رئیس مرکز تحقیقات زیست فناوری در مقام برگزار کننده همایش در دانشگاه آزاد اسلامی که بدون کوچک‌ترین حمایت مالی و با بهره گیری از دانش استادان صاحب نام و معتبر داخلی و بین المللی وبا جذب دانشجویان صورت گرفته است گفت: مشابه این همایش با صرف میلیاردهاهزینه می‌شود و این در حالی است که مهارت آموزی جزء اصول بنیادین آموزش است که متاسفانه در ایران اصلاٌ وجود ندارد.

فرهود با تاکید بر نقش مثبت و سازنده دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای فرهنگ دانش در کشور گفت: هر نقطه‌ای که چراغ علم در آن روشن شود، بدون تردید تاریکی جهل را از میان می‌برد، محور این تلاش و جهاد علمی جوانان کشور هستند، بنابراین باید کار را به دست‌‌ جوانان سپرد و آنان را جدی گرفت.

پدر علم ژنتیک ایران افزود: نقش استادان در تعلیم و تربیت دانشجویان و سرمایه گذاری بر روی جوانان همانند تنه درخت است که با شیره جان خود در آوند‌ها و رگ‌های جوانان که سرشاخه‌های این درخت هستند، جان می‌بخشند. میوه دادن و گل دادن وظیفه آنهاست، در این مسیر استعدادیابی، مهارت آموزی، کمک و حمایت استادان از دانشجویان نقش تعیین کننده‌ای دارد.

فرهود با اشاره به توانمندی علمی و اجرایی برگزارکنندگان همایش و کثرت دانشجویان دختر گفت: نسبت جنسیت در همه امور باید رعایت شود. اکنون سهمیه حضور زنان در عرصه‌های مدیریتی کشور ۳۰ درصد است و این در حالیست که زنان با مهارت‌های ذاتی خود باعث تلطیف، همدلی و روح صمیمیت در محیط کار و انجام فعالیت‌های گروهی می‌شوند و امید آنکه سهم خانم‌ها در کابینه جدید دولت نیز رعایت شود.

انتهای پیام