- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

خط تولید غشاءهای تصفیه آب ساخت محققان «شریف» بهره‌برداری شد

آیین افتتاح خط تولید انواع غشاءهای تصفیه آب به همت محققان دانشگاه صنعتی شریف و صنعتگران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد.
به گزارش دیده بان علم ایران در مراسم افتتاح که با حضور مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و دکتر ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد خط تولید انواع غشاءهای تصفیه آب به بهره برداری رسید.
در ابتدای این برنامه دکتر یونس دوست مدیر شرکت غشاگستر دالاهو طی سخنانی به ضرورت اجرای این طرح اشاره کرد و افزود: بحران آب در کشور سبب شد تا با انتخاب یک تیم از دانشگاه صنعتی شریف و امضای قرارداد جهت تامین دانش فنی و ماشین آلات تولید ۲۲۵۰۰ ماژول استاندار جهت فاز اول خط تولید تصفیه آب با موفقیت به بهره برداری برسد.
در ادامه آیین افتتاحیه خط تولید انواع غشاءهای تصفیه آب دکتر موسوی مجری طرح و عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه شریف طی سخنانی گفت: موضوع غشاء تصفیه آب از سال ۷۸ در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان یک نیاز اساسی مطرح گردید و پس از ۱۸ سال فعالیت سرانجام یک فناوری از دل آزمایشگاه استخراج شد که امیدواریم مدلی برای حل مسایل صنعتی کشور و نیاز جامعه در بیاید.
در ادامه برنامه دکتر معظمی رییس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و معاون وزیر صنعت طی سخنانی گفت: ایدرو با تکیه بر دانش و خلاقیت متخصصان توانمند داخلی و با انعقاد قرارداد با دانشگاه صنعتی شریف، نسبت به طراحی، ساخت تجهیزات، ماشین آلات و تدوین دانش فنی این پروژه و تاسیس شرکت غشاگستر «دالاهو» نسبت به تولید و تجاری سازی این محصول دانش بنیان در شهرک تحقیقاتی کاوش اقدام نموده است.
مدیر عامل ایدرو گفت: این محصول هیچ گونه نمونه مشابه در ایران نداشته و صددرصد این محصول وارداتی است و هم اکنون سالانه حدود ۱۰۰هزار انواع ماژول های ممبران تصفیه آب وارد کشور می شود.
وی با اشاره به اینکه کشور به لحاظ زیست محیطی، کمبود و هدر رفت منابع آبی دچار مشکل است،گفت: این پروژه یک فرصت طلایی را در این باره فراهم می آورد.
دکتر معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رییس جمهور نیز طی سخنانی گفت: اگر صنعت کشاورزی و اقتصاد بخواهند رشد واقعی داشته باشند باید با بهره گیری از فناوری روز رشد سبز را دنبال کنند.
وی با اشاره به بحث بحران آب و ضرورت مدیریت صحیح منابع آبی گفت: ممبران بخشی از صنعت و اقتصاد سبز کشور است .
دکتر ابتکار با یادآوری بحران آب و روند تغییر اقلیم ، افزایش دما، کاهش بارندگی و تنش آبی در چهل سال اخیر تاکید کرد: مدیریت صحیح آب و جلوگیری از آلودگی و نیز بازچرخانی آب در حوزه های شهری، کشاورزی و صنعت ضرورت دارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت هم گفت: افتتاح واحد تولید فیلترهای ممبران نمونه موفقی از همکاری صنعتی و مجموعه دانشگاهی است و این همان نکته ای است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید دارند.
مهندس نعمت زاده گفت : تولید غشای تصفیه آب الگوی موفق همکاری صنعت و دانشگاه است.
مهندس محمدرضا نعمت زاده در افتتاح خط تولید انواع غشای های تصفیه ی صنعت آب تاکید کرد: این همکاری باید با دیدگاه صادراتی تداوم داشته باشد و پیشنهاد می کنم واحد مستفلی جهت همکاری های صنعت و دانشگاه مشخص شود و جدی تر از گذشته با زمانبندی دقیق و استفاده از امکانات ایدرو صنعت و دانشگاه را بسیج کنیم و هرسال چند کار پژوهشی مشترک را به نتیجه برسانیم.
وی افزود: بخش خصوصی به مسائل علمی آموزشی و ارتقای توان علمی کشور علاقه‌مند است و این در حالی است که ضرورت تولید این محصول وجود داشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان اظهار امیدواری کرد: این فعالیت ها در محلی مناسب و با ظرفیت و دیدگاه صادراتی تولید شود چرا که این محصول تاکنون تنها در دست چند شرکت بوده است.
انتهای پیام