جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت دستگاه متمرکزکننده خورشیدی در پژوهشگاه مواد و انرژی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24074
دوشنبه، ۹ مرداد، ۱۳۹۶ | 10:59

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت یک دستگاه متمرکزکننده خورشیدی سهموی خطی به منظور افزایش نرخ انتقال حرارت شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ، مهندس امین زاده مجری این طرح گفت: در پروژه بررسی تجربي و تحليلي استفاده از محيط متخلخل در لوله جاذب کلکتور سهموي خطي که با راهنمایی دکتر محمد امینی و مهندس حميدرضا حقگو انجام شده است، یک دستگاه متمرکز کننده خورشیدی سهموی خطی با لوله جاذب پرشده از محیط متخلخل مس و نیکل و سیال عامل آب، طراحی و ساخته شد.

وی افزود: به ‌منظور افزایش نرخ انتقال حرارت در لوله جاذب کلکلتور و بازده آن، لوله جاذب با محیط متخلخل حلقوی از جنس مس و نیکل پر شده است. همچنین، جذب حجمی در لوله جاذب شیشه ‌ای با محیط متخلخل و بدون آن مورد بررسی و آزمایش قرار گرفت. آزمایش‌های تجربی بر اساس استاندارد ASHRAE 93-2003 انجام ‌شده و عواملی همانند بازده کلکتور، دمای خروجی آب، ضرایب برداشت حرارتی و جذب انرژی و میزان افت فشار مستخرج شد.

این محقق گفت: در حالت جذب حجمی، با استفاده از محیط متخلخل، ضریب برداشت حرارتی به میزان خیلی زیادی بهبود می ‌یابد و این تغییر، نسبت به حالت جاذب فلزی، محسوس‌تر است . از طرفی، روند کاهش تلفات حرارتی نسبت به حالت جاذب مسی،(از ۱۲ درصد تا ۳۸ درصد بسته به نوع محیط متخلخل و دبی سیال عبوری) کندتر است. در این حالت بازده میانگین از ۲۸٫۴۵ درصد تا ۱۰۱٫۶ درصد بسته به نوع محیط متخلخل و دبی سیال عبوری افزایش داشت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ابداع روش تحلیلی هوشمند برای مدلسازی تلفیقی اکتشاف ذخایر اقتصادی مس

راه‌اندازی مرجع تحقیقات نسوز در پژوهشگاه مواد و انرژی

ساخت آسیاب هیبریدی در دانشگاه تهران

تولید نانو پوشش آنتی وایرال گووید ۱۹ برای استفاده در البسه پزشکی و ماسک در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها