پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

ساخت دستگاه مکانیزه « تعادل‌سنج Y » در دانشگاه آزاد اسلامی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2394
یکشنبه، ۶ تیر، ۱۳۹۵ | 09:54

ساخت دستگاه مکانیزه « تعادل‌سنج Y » در دانشگاه آزاد اسلامی

محققان واحد علوم و تحقیقات برای اولین بار دستگاه تست شاخص Y بالانس را بصورت مکانیزه و الکترونیکی طراحی کردند؛ این تست معیار مهمی از تعادل بویژه در ناحیه مرکزی بدن و بخصوص برای سنجش تعادل ورزشکاران است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر جعفرنیا، عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه امروزه برای بالا بردن کیفیت و سطح زندگی معیارها و فاکتورهای مختلف فیزیکی، زیستی و … وجود دارد گفت: این معیارها در حوزه های مختلف از جمله پزشکی، مهندسی، بهداشت، توانبخشی، ورزش و… نمود دارند که یکی از مهمترین آنها بحث تعادل است.

وی با اشاره به این که در پروژه طراحی و ساخت ‘دستگاه تعادل سنج Y ‘ تحقیقات متمرکز بر روی تعادل در آمادگی جسمانی، تعادل پویا، بوده است، ادامه داد: با ساخت دستگاه تعادل سنج Y کمک شایانی در راستای انجام تست تعادل Y ، شده است.

جعفرنیا اضافه کرد: مهمترین نکته پروژه ‘دستگاه تعادل سنج Y’ در تست Y بالانس، این است که برای اولین این تستر در جهان به صورت مکانیزه و الکترونیکی با استفاده از مدار مربوطه با هزینه بسیار پایین ارائه شده است.

عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: دستگاه تست Y بالانس متشکل از یک مرکز، سه میله متصل به مرکز با زوایای معین، سه قطعه متحرک برای سنجش فاصله دستیابی و سه قطعه نگه دارنده در انتهای میله ها برای ایجاد ارتفاع مناسب و سهولت در حرکت قطعات متحرک است. این دستگاه مجهز به سنسور های پیزو الکتریک بوده و به کمک مدارات میکروکنترلری اندازه‌گیری‌ها را انجام داده و روی صفحه نمایشگر تعبیه شده نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: تمامی داده‌های ورودی از طریق صفحه کلید به سیستم وارد می‌شود. جنس مواد به کار رفته به گونه ای است که بتوان به سادگی با دقت بالا و به صورت خودکار شاخص تعادل را اندازه گیری کرد.

جعفرنیا گفت: نحوه عملکرد دستگاه به این صورت است که فرد مورد آزمایش در مرکز دستگاه ایستاده و پس از آن برروی یک پا قرار گرفته و با پنجه پای دیگر عمل دستیابی (لمس دورترین نقطه ممکن در هریک ازجهات) انجام شده و به حالت طبیعی روی دو پا باز می‌شود. فاصله محل تماس تـا مرکـز، فاصـله دستیابی است که به سانتیمتر اندازه گیری شده و براساس سیستم امتیاز دهی در نظرگرفته شد و مطابق با استانداردهای جهانی امتیاز فرد مورد آزمایش محاسبه می شود.

وی تصریح کرد: برای توسعه دستگاه در آینده می توان به موارد ی نظیر اضافه کردن امکان ارسال داده به صورت بی سیم، اضافه کردن بستر اینترنت، امکان اخذ همزمان اطلاعات تعادل Y و اسکن موقعیت فرد جهت انجام کارهای تحقیقاتی، اضافه کردن سایر تست های تعادل و امکان سنجش از راه دور اشاره کرد.

به گفته جعفرنیا، امید است این دستگاه بعد از اخذ استاندارد های لازم از اداره کل تجهیزات و اداره ثبت اختراعات ، به تجاری سازی برسد . این دستگاه بطور وسیعی در باشگاه های ورزشی ،مدارس و مراکز توانبخشی قابل استفاده است .

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به آذرماه موکول شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها