جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

پیشرفته‌ترین راکت فضایی حامل چین پرتاب شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2378
یکشنبه، ۶ تیر، ۱۳۹۵ | 07:52

پیشرفته‌ترین راکت فضایی حامل چین پرتاب شد

کارشناسان فضایی چین نخستین و پیشرفته‌ترین راکت مدل «لانگ مارچ ۷» را که گفته می‌شود فصل نوینی در ماموریت های فضایی این کشور گشوده است، با موفقیت به فضا پرتاب کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دانشمندان و کارشناسان فضایی چین از چند روز گذشته ، در استان «های نن» در جنوبی ترین نقطه این کشور گرد هم آمده بودند تا بر این ماموریت فضایی نظارت کنند.

تمام هتل های نزدیک به محل پرتاب را شهروندان چینی از یک هفته قبل در اختیار گرفته بودند تا شاهد این برنامه جدید فضایی باشند.

راکت لانگ مارچ از نسل جدید راکت های حامل به حساب می آید و برای نخستین بار در این پرتاب از مرکز ماهواره های جدید «ونچانگ» در این استان استفاده شده است.

بر اساس گزارش تلویزیون مرکزی چین اتوبوس فضایی «یوان جونگ ۱ ای» چین نیز که نوعی شاتل فضایی است به همراه راکت در مدار تعیین شده زمین قرار گرفت.

این راکت و شاتل فضایی می‌تواند ماهواره های چند منظوره و چند کاره را در یک ماموریت به فضا بفرستد و ماهواره های مذکور می توانند از سامانه های موتوری خودکار خود برای چرخیدن در مدار زمین استفاده کنند.

چین اعلام کرده است که با پرتاب این راکت فصل جدیدی از برنامه های فضایی مرتبط با ایجاد آزمایشگاه فضایی این کشور آغاز شده است.

این دویست و سی مین بار است که چین از راکت های خانواده لانگ مارچ پرتابی را انجام می‌دهد.

این راکت از سوخت مایع استفاده می کند و برای نخستین بار نیز از یک مرکز پرتاب ماهواره ای جدید پرتاب شده است و ساخت آکادمی علوم و فناوری‌ فضایی این کشور است.

راکت به شش موتور ۱۲۰ تنی مجهز است و می تواند ۱۳ و نیم تن بار را به مدار زمین پرتاب کرده و پنج و نیم تن را در مدار چرخشی خورشید پرتاب کند.

با این حساب راکت لانگ مارچ ۷ با ۵۹۷ تن وزن پیشرفته ترین راکت فضایی حامل چین محسوب می‌شود.

تا قبل از این قوی ترین راکت این کشور «لانگ مارچ ۲ اف» بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی: ایران می‌تواند بهترین شریک فناوری چین در منطقه باشد

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تاکید کرد: توسعه همکاری‌های فناورانه بر بستر جاده ابریشم

موزه ملی علوم ایران، برنده مسابقات جهانی طراحی و ساخت آثار علمی ۲۰۱۸ شد

همکاری دانشگاه شریف با چین در حوزه کوانتوم و فتونیک

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها