پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

معاون شرکت ملی نفت ایران خبر داد: تهیه نقشه‌های استاندارد زمین‌شناسی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23767
چهارشنبه، ۴ مرداد، ۱۳۹۶ | 14:11

معاون شرکت ملی نفت ایران خبر داد: تهیه نقشه‌های استاندارد زمین‌شناسی

معاون مدیر امور اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: فعالیت‌های اکتشافی، تعیین موقعیت، ابعاد و هندسه ساختارها مورد اکتشاف هیدروکربن، با استفاده از نقشه‌های زمین‌شناسی دقیق امکان‌پذیر است.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر بهمن سلیمانی در مراسم افتتاحیه همایش تخصصی نقشه‌های زمین‌شناسی، محور توسعه پایدار در سخنرانی خود تحت عنوان سیرتکاملی تهیه و تدوین نقشه‌های زمین‌شناسی با بیان این‌که کاربرد نقشه‌های زمین‌شناسی به عنوان ابزاری پایه برای انجام تمامی فعالیت‌های اکتشافی و عمرانی بر کسی پوشیده نیست، افزود: علاوه بر این ترسیم برش‌های ساختاری، تفسیر پروفیل‌های لرزه‌ای و تهیه نقشه‌های عمقی وابسته به وجود نقشه‌های زمین‌شناسی است.

وی با بیان این‌که در تاریخ صد ساله اکتشاف نفت و گاز در ایران تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی با پوشش سراسری و ناحیه‌ای با مقیاس‌های مختلف یک‌میلیونیم، یک‌دویست‌وپنجاه هزارم، یکصدهزارم و یک‌پنجاه‌هزارم توسط شرکت ملی نفت ایران انجام گرفته است.

معاون مدیر امور اکتشاف مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به این‌که سیر تکاملی تهیه این نقشه‌ها طی یک قرن گذشته نیز تغییرات زیادی داشته، خاطرنشان کرد: استفاده از ابزار و وسایل ابتدایی و نقشه‌های کاغذی آغاز شده و به ترسیم نقشه‌های تمام رقومی با استفاده از ابزارهای فوق دقیق موقعیت یاب‌مکانی و تکنیک‌های سنجش از دورماهواره‌ای و سیستم اطلاعات مکانی در امروز منتهی می‌شود.

سلیمانی خاطرنشان کرد: ماموریت مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی، از نقشه‌های کلی کوچک مقیاس برای سراسر ایران آغاز شده و با تدوین استاندارد‌های جهانی این تکامل مسیر خود را ادامه داده است.

وی با بیان این‌که تهیه نقشه‌های مشابه برای نواحی کپه‌داغ، ایران مرکزی و دشت مغان در حال برنامه‌ریزی است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر پروژه‌های تهیه نقشه‌های بزرگ مقیاس یک‌پنجاه‌هزارم، به‌صورت تمام رقومی و با استاندارد مشابه بین‌المللی در نواحی مختلف ایران  بیش از ۳۰۰ برگ در زاگرس و مکران تهیه شده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سه شنبه در مانور بین المللی سونامی شبیه سازی می شود: هشدار سونامی در ساحل چابهار در پی زلزله ۹ ریشتری مکران

ضرورت ایجاد سازمان توسعه دریایی در کشور/فقدان سیاست ملی و هماهنگی سازمانی در زمینه زباله های دریایی

در ایده بازار دریایی مطرح شد: تولید رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی از خیار دریایی

انتشار تمبر یادبود «سمندر لرستانی» از سوی سازمان ملل

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها