- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

طراحی ساختمان «انرژی صفر» برای مناطق گرم و خشک توسط پژوهشگران کشور

پژوهشگران پژوهشگاه مواد و انرژی، در یک طرح تحقیقاتی توانستند ساختمان «انرژی صفر» را برای مناطق گرم و خشک طراحی کنند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران علي ادريس آبادي از مجریان این طرح تحقیقاتی گفت: ” امروزه مفهوم ساختمان انرژی صفر در جوامع علمی شناخته شده و گسترش یافته است. اتحادیه اروپا برای سال ۲۰۵۰ اهداف بلند مدت در نظر گرفته است. به منظور کاهش انتشار GHG خانگی از سال ۱۹۹۰ الی ۲۰۵۰  به میزان ۸۰ تا ۹۵ درصد، بخش ساختمانی باید مورد بازسازی عمیق قرار بگیرد. بنابراین تمایل به طراحی و راه­ حل­ هايی فناورانه جهت دست یابی ساختمان به انرژی صفر زیاد شده است.

وی افزود: این پروژه به بررسی چند تکنولوژی سازنده یا سیستم ­های تولید انرژی که در ساخت چنین ساختمان­ هایی با قابلیت ذخیره سازی انرژی می پردازد که سعی در دستیابی به انرژی صفر دارند. براي اين منظور ابتدا ساختمان به لحاظ معماري طراحي شد كه در اين مرحله، پس از بررسي گزينه­ هاي موجود، استفاده از دیوار پیش ساخته LSF به عنوان مصالح ساختمان به عنوان ماده بهینه انتخاب شد.

به گفته وی همچنین میزان انرژی خورشيدي در منطقه جغرافيايي  تهران (مهرآباد) بررسی و مشخص شد. انرژي برق لازم جهت تامين نيازهاي داخلي ساختمان (روشنایی، گرمايش و سرمايش)، سيستم­ فتوولتائيكي در وضعیت متصل به شبكه براي اين ساختمان نیز طراحي شد كه شبيه سازي ­انجام ­شده مقدار انرژي توليد شده توسط سيستم فتو ولتائيك را برابر ۲۲۵۲ کیلو وات ساعت در سال و مصرف انرژی ساختمان ۲۰۱۹ کیلو وات ساعت در سال را نشان داد.

این محقق خاطرنشان کرد: در این طرح تحقیقاتی  محاسبات در شبيه سازي  نشان داد كه با استفاده از سيستم فتوولتائيك از انتشار ۱۳۱۰ كيلوگرم  CO2 در سال جلوگيري مي ­شود. سيستم گرمايش خورشيدي نيز با نرم­افزار T*SOL شبيه سازي شد. از بين سيستم­ هاي گرمايشي طراحي شده، سیستم مخزن دو جداره با بيشترين بازدهي  ۱۵/۵ درصد به عنوان سيستم بهينه گرمايش خورشيدي انتخاب شد. سيستم گرمايش خورشيدي شامل کلکتور لوله خلاء به همراه مخزن دو جداره و با ۱۶۰ لیتر آب مصرفی روزانه با دمای۵۰C و ظرفيت مخزن ۷۵۰ ليتر طراحي شد. جایگزینی این سیستم از انتشار ساليانه ۱۶۷۶ كيلوگرم گاز CO2 جلوگيري مي ­كند.

پژوهش حاضر با راهنمایی دکتر فرح سادات هالک و مهندس حمیدرضا حقگو و مشاوره دکتر محمد امينی، توسط علي ادريس آبادي دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسي انرژي ­هاي تجديدپذير در پژوهشگاه مواد و انرژی انجام شده است.

انتهای پیام