جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید صدف خوراکی با همکاری متخصصان ایتالیایی/تدوین شش سند ملی برای جلبک و گیاهان آبزی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23703
چهارشنبه، ۴ مرداد، ۱۳۹۶ | 10:08

تولید صدف خوراکی با همکاری متخصصان ایتالیایی/تدوین شش سند ملی برای جلبک و گیاهان آبزی

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با تشریح اهداف و عملکردهای این مؤسسه، از تدوین شش سند ملی برای تولید جلبک و گیاهان آبزی خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران با اعلام این خبر گفت: در بخش جلبک و گیاهان آبزی، ظرفیت‌های قابل توجهی وجود دارد که در این زمینه شش سند ملی برای آن تدوین شده است.

محمد پورکاظمی با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۲۰ میلیون تن انواع جلبک و گیاهان آبزی در کشور تولید می‌شود، افزود: با توجه به نیازی که در کشور وجود داشت، شش کارگروه برای تدوین سند تشکیل شد که در زیربخش‌های مختلف تعریف شده‌اند. استفاده از جلبک برای تولید فراورده‌های دارویی و آرایشی و همچنین تولید روغن‌های خوراکی که می‌تواند تا ۲۰ درصد آن را تشکیل دهد. استفاده از جلبک به عنوان علوفه، تولید انواع کودهای گیاهی و پالایش آب‌های آلوده و پساب کارخانجات صنایع از مهم‌ترین کارکردهایی است که می‌توان برای جلبک‌ها نام برد.

وی ایجاد بانک ژن مربوط به جلبک و گیاهان آبزی را نیز جزو سندهای تدوین شده دانست و اظهار کرد: قرار است همایش ملی جلبک و گیاهان آبزی در مهر سال جاری در سازمان تحقیقات برگزار شود.

ارزآوری با صدف خوراکی

به گفته پورکاظمی، برای تولید صدف‌های خوراکی قبل از ماه رمضان با متخصصانی از ایتالیا مذاکراتی در بندرعباس صورت گرفت که در حال حاضر سند ملی آن نیز تدوین شده و در نهایت می‌توان تولیدات آن را صادر کرد. علاوه بر آن، فراورده‌های متعددی از پوسته صدف به دست می‌آید که غنی از کلسیم و موادمعدنی دیگر است. اکنون طبق سند سه ساله‌ای که تدوین شده، قرار است یک گروه از کارشناسان ایرانی از مزارع ایتالیا در ماه اکتبر (مهرماه) بازدید کنند. سپس به صورت پایلوت در هرمزگان، گونه‌های بومی شناسایی و طرح تولید آن به‌صورت آزمایشی به میزان پنج تا ۱۰ تن در سال با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد گرفت. تأمین مالی آن هم به عهده استانداری هرمزگان است.

وی بیان کرد: ایتالیا سالانه بیش از ۹۰ هزار تن صدف تولید می‌کند و تنها از طریق صادرات محصولات صدفی، ۹۰ میلیون یورو درآمد دارد. بنابراین بازار خوبی برای آن وجود داشته و می‌توان به خوبی از آن استفاده کرد. ضمن اینکه صدف‌ها معمولاً احتیاجی به غذادهی مانند دیگر آبزیان ندارند و تنها از طریق فیلتر کردن آب، مواد غذایی مورد نیاز خود را تأمین می‌‌کنند.

داروخانه سیار

تولید خیار دریایی که معمولاً آن را به‌عنوان یک داروخانه سیار می‌شناسند، از دیگر مواردی بود که رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی به آن اشاره کرد.

به گفته پورکاظمی، هم‌اکنون همکاری در این زمینه با چینی‌ها آغاز شده و باید بعد از برآورد و ارزیابی ذخایر، به کشت و پرورش آن پرداخت. در حال حاضر تحقیق روی این گیاه، توسط محققان دانشگاه شهید بهشتی ادامه دارد تا بتوانند راه مقابله با برخی سرطان‌ها را کشف کنند.

وی با بیان اینکه سیکل دوره پرورش خیار دریایی، یک تا دو سال است، عنوان کرد: چینی‌ها که عمده‌ترین مصرف‌کننده این گیاه هستند، بیش از ۱۳ کارگاه تکثیر در این زمینه دارند و برای توسعه آن برنامه‌های مدونی تنظیم کرده‌اند. البته تاکنون ۱۲ گونه بومی نیز در ایران شناسایی شده که قرار است روی گونه‌هایی با اولویت در تجارت کار شود.

میگو و ماهی در قفس

رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: امسال دو طرح برای میگو آغاز شده که یکی بحث مدیریت پرورش مزارع میگو در کنار بیماری لکه سفید و دیگری مقابله با عارضه سرقرمزی است. البته باید پذیرفت که به عنوان مثال، بیماری لکه سفید در مزارع وجود دارد و محققان به‌دنبال کاهش خسارت از طریق آن هستند. این پروژه در قالب یک طرح ترویجی در ۱۰۰ هکتار مزرعه پرورشی در حال انجام است.

پورکاظمی با تأکید بر اینکه پرورش ماهی در قفس، یکی از پروژه‌های اولویت‌دار سازمان شیلات کشور محسوب می‌شود، اضافه کرد: پژوهشکده‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند در امکان‌سنجی محل قفس‌ها، مدیریت و پایش، غذادهی، سورتینگ، مدیریت بهداشتی، بهبود ضریب تبدیل غذایی و حتی پایش اکولوژیکی به یاری سرمایه‌گذاران بیایند، در کنار آن می‌توانند گونه‌های جدیدی برای این منظور به عرصه شیلات معرفی کنند.

وی ادامه داد: اکنون با همکاری سازمان شیلات و جهاد نصر، قرار است در سال جاری ماهی سوف به‌عنوان یک گونه بازارپسندی که قیمت مناسبی هم دارد، به سیستم آبزی‌پروری معرفی شود. البته تا پنج سال آینده این ماهی در استخرهای بتونی با غذادهی دستی پرورش خواهد یافت.

پورکاظمی از معرفی ماهی آزاد، کپور و فیل‌ماهی به عنوان دیگر نژادهایی که قرار است در آینده به سیستم آبزی‌پروری منتقل شوند، نام برد و تأکید کرد: در جنوب که از چند سال گذشته پرورش ماهی سیباس آغاز شده، مولدسازی هم در دستور کار قرار گرفته است و به همراه آن ۱۰۰ هزار بچه‌ماهی صبیتی برای استفاده بخش خصوصی تولید شد.

نوسازی و احیای بانک ژن

یکی دیگر از اهدافی که رئیس مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی از آن یاد کرد، بحث نوسازی و احیای بانک‌های ژن آبزیان بود که به نوعی در اولویت کارهای مؤسسه قرار گرفته است؛ زیرا بانک‌های ژن می‌توانند با هدف اصلاح‌نژادی بوده و به موازات آن گونه‌های در خطر را از انقراض نجات دهند که تعداد آنها بیش از ۲۰ گونه تخمین زده می‌شود. به عبارتی گونه‌هایی که زمانی در سبد صید بوده، اما اکنون به علت صید بی‌رویه در طول زمان و تخریب زیستگاه‌ها و عدم تکثیر طبیعی، یا دیده نمی‌شوند یا تعدادشان بسیار اندک است؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این مؤسسه، نوسازی و احیای بانک ژن دریای خزر، جنوب و آب‌های داخلی است.

وی در پایان، ترویج و انتقال یافته‌های علمی را مهم‌تر از هر چیز دانست و گفت: تمام اطلاعات تحقیقاتی عرصه شیلات، در پایگاه اطلاع‌رسانی مربوطه منتشر می‌شود تا به سهولت در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

توسط محققان ایرانی گزارش شد: کشف بیماریزایی یک باکتری در ماهیان

در ایده بازار دریایی مطرح شد: تولید رنگ‌های ضد فولینگ صنعتی از خیار دریایی

ثبت سه گونه جدید «شاه میگو» در بانک ژن جهانی

سند ملی برنامه راهبری جلبک و گیاهان آبزی کشور تدوین شد/ امکان تولید ۱۰۰ محصول دانش بنیان از جلبک و گیاهان آبی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها