جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

آرام و باشکوه، برازنده ذهنی زیبا/مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی برگزار شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23335
پنج شنبه، ۲۹ تیر، ۱۳۹۶ | 17:00

آرام و باشکوه، برازنده ذهنی زیبا/مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی برگزار شد

باشکوه و آرام اما نه خلوت و خصوصی؛ جامعه علمی و دانشگاهی کشور، عصر پنج شنبه با حضوری گسترده و گرم در مجلس بزرگداشت مریم میرزاخانی یاد این نابغه جوان ریاضی را گرامی داشتند.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران این مراسم که از طرف خانواده زنده یاد میرزاخانی در مسجد جامع شهرک غرب تهران برگزار شد به روال مجالس ترحیم شامل قرائت قرآن، مداحی اهل بیت (ع) و سخنرانی یک روحانی بود.

علاوه بر خانواده و بستگان و دوستان زنده یاد میرزاخانی، چهره های علمی، استادان و دانشگاهیان شماری از مسوولان از جمله سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، ملاوردی، معاون رییس جمهور در امور زنان، علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قشقاوی، معاون کنسولی وزیر خارجه و جمعی از چهره های سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی از جمله حجت‌ الاسلام محمود دعایی، لطف‌الله میثمی، صباغیان، الهه کولایی، فاطمه معتمد آریا، محمود بنفشه‌خواه و حمید استیلی نیز در این مراسم حضور یافتند.

در حفظ سرمایه‌های کشور تلاش کنیم

سورنا ستاری، معاون علمی‌و فناوری رییس‌جمهور و رییس بنیاد ملی نخبگان در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگاران ضمن تسلیت‌ به خانواده مریم میرزاخانی، گفت: میرزاخانی شخصیت وارسته‌ای بود که از دست دادن وی ضایعه بزرگی برای همه است. امیدواریم خدا به خانواده‌اش صبر بدهد و ما هم در حفظ این سرمایه‌ها در کشور کوشا باشیم.

میرزاخانی، قربانی یک بیماری شایع در بین زنان شد
از حاشیه سازی در خصوص علت فوت میرزاخانی بپرهیزیم

دکتر قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت هم در حاشیه مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی با ابراز تاسف از فوت این ریاضیدان برجسته به دلیل ابتلا به سرطان گفت: متاسفیم از این‌که یکی از بهترین نابغه‌های جهان در علم ریاضی را به دلیل بیماری شایع نزد زنان (سرطان پستان) از دست دادیم.

وی افزود: پروفسور میرزاخانی در  مهد علم، فناوری، مراقبت و سلامت بود؛ ولی در این رده هم به دلیل کم توجهی در نیمه عمر، همه علاقه‌مندان به علم و دانش در سراسر جهان به ویژه ایرانیان را متاثر کرد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: به عنوان یک ایرانی افتخار می‌کنم در بین ما ایرانی‌ها استعدادهای برتری وجود دارند که می‌توانند نه تنها به ایران بلکه به سراسر جهان خدمت کنند.

وی تاکید کرد: هنر در کشف این افراد است و امیدوارم هنرمندانی در کشور باشند که بتوانند امثال مریم میرزاخانی را کشف کرده و زمینه رشد این استعدادها را فراهم کنیم.

وزیر بهداشت گفت: این عزیز را از دست داده‌ایم و باید مراقب باشیم عزیزانی را که در قید حیات بوده و هستند بشناسیم و حمایت کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر گمانه‌زنی‌ها بر ترور بیولوژیک پروفسور میرزاخانی، گفت: این شخصیت در وهله اول متعلق به خانواده‌اش است و اگر موضوعی مطرح باشد، آن‌ها دنبال می‌کنند؛ بنابراین من به شخصه اجازه هیچ نوع اظهار نظری در این زمینه ندارم، زیرا اطلاعی ندارم. پیشنهاد هم می‌کنم در این خصوص گمانه‌زنی و حاشیه‌سازی نشود و به اصل مصیبت که از دست دادن این عزیز است، توجه شود و باقی مسائل را به خانواده میرزاخانی بسپاریم.

باید به ملت ایران به خاطر پرورش میرزاخانی تبریک گفت

دکتر صالحی، رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف نیز در حاشیه مراسم بزرگداشت پروفسور مریم میرزاخانی طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: فقدان این بانوی بزرگ که به حق نابغه قرن بودند را تسلیت عرض می‌کنم. از طرفی نیز باید وصف جمهوری اسلامی ایران و این انقلاب مقدس را گفت که توانسته در داخل خود چنین فرزندانی را پرورش دهد که در جهان سرآمد باشند.

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان این که این افراد دست پرورده همین نظام و دانشگاه‌ها هستند، اظهار کرد: پس از اتمام جنگ در سال ۶۸ که من مسوول دانشگاه صنعتی شریف بودم، کمیته‌ای در این دانشگاه جهت شناسایی استعدادها در دبیرستان‌ها تشکیل شد تا این افراد طی فصل تابستان در دانشگاه شریف آموزش ببینند. پروفسور میرزاخانی توسط این کمیته شناسایی شد.

صالحی ادامه داد: میرزاخانی به عنوان یک دانشمند فرزانه توانست در عرصه‌ جهانی خود را بروز و ظهور دهد و فقدان چنین عزیزی برای ما تالم‌آور است. یافتن جایگزین برای این عزیز بسیار دشوار است.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: از طرفی به ملت ایران که توانست چنین فرزندی را پرورش دهد، تبریک می‌گویم و همچنین به تمام انسان‌ها و جامعه بشری که بانوی بزرگواری را از دست داد، تسلیت می‌گویم. مریم میرزاخانی همچون درخت علم بود که تازه به ثمر نشسته و میوه‌های گران‌سنگی می‌داد که بنا به مشیت الهی عروج کرد.

وی با بیان این که جایگاه مریم میرزاخانی جایگاه بزرگی است، ادامه داد: پروفسور میرزاخانی توانست آیات الهی را کشف کند و در ریاضیات که از سخت‌ترین آیات الهی است، دست بالا را داشته باشد.

صالحی تاکید کرد: نام میرزاخانی در تاریخ ثبت شده و یکی از برگ‌های طلایی ملت بزرگ ایران خواهد بود.

رییس اسبق دانشگاه صنعتی شریف گفت: مریم میرزاخانی فرزند ایران و فخر ایران و اسلام بود. امیدواریم ملت ایران این توفیق را داشته باشند که میرزاخانی‌های فراوانی را به جامعه بشری عرضه کنند.

نخبگان مهاجر، سفیران هویت و فرهنگ ایرانی در جهان اند

حسن قشقاوی، معاون کنسولی، پارلمانی و امور ایرانیان خارج از کشور وزیر خارجه نیز که به نمایندگی از طرف دکتر ظریف در مراسم ترحیم دکتر میرزاخانی حضور یافته بود نیز در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: طبعا از دست دادن چنین شخصیتی در داخل و خارج از کشور ضایعه اسف باری است، البته از این شخصیت‌ها در آسمان پرستاره ایران زیاد هستند و طبق آمار مراکز پژوهشی کشورهای مختلف خصوصا در غرب و در کشورهایی نظیر آمریکا، کانادا، اروپا سطح تحصیلات جامعه ایرانی تبار بیشتر از بومی‌های این کشورهاست.

قشقاوی افزود: امیدواریم این نخبگان در هر کجا که هستند، موفق باشند و اختیار دارند که مکان زندگی و کار خود را انتخاب کنند، اما امیدواریم در هر کجایی که هستند، سفیر هویت و فرهنگ ایران در آن کشورها باشند.


به اندازه شعورمان قدر نخبگان را می‌دانیم!

 حجت‌الاسلام والمسلمین محمود دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات هم در حاشیه مراسم بزرگداشت مریم میرزاخانی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مریم میرزاخانی، بانوی خدوم، خدمتگذار، پاک و شایسته‌ای بودند؛ ایران عنصری این چنینی پرورش داد و به جهان عرضه کرد.

وی افزود: فکر می‌کنم فقدان این نازنین بشریت را غمیگین کرده؛ زیرا افتخاری برای ایرانیان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین دعایی گفت: امیدواریم قدر امثال میرزاخانی را بدانیم و مثل او را پرورش دهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه قدر نخبگان را چقدر می‌دانیم، گفت: قدر نخبگان را به اندازه شعورمان می‌دانیم که قطعا شعورمان بالاست!

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

اعلام فراخوان دومین جایزه مریم میرزاخانی

برگزیدگان جایزه علمی «مریم میرزاخانی» تقدیر شدند

قوی‌ترین ابررایانه ایران به نام «مریم میرزاخانی» راه‌اندازی می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها