سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

شکارچی ایرانی سایه، مسافر آمریکا شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23225
سه شنبه، ۲۷ تیر، ۱۳۹۶ | 12:47

شکارچی ایرانی سایه، مسافر آمریکا شد

مرد کسوف ایران راهی امریکاست تا با رصد و بررسی مستقیم خورشیدگرفتگی ۳۰ امرداد در اورگان، شمار کسوف هایی را که در تمام قاره های جهان مشاهده کرده به ۱۲ برساند.

حمید جدیری خداشناس، رصدگر و مدیر گروه پژوهشی سایه در آستانه سفر به آمریکا در گفت‌و‌گو با خبرنگار دیده‌بان علم ایران اظهار داشت: این سفر با انگیزه دسترسی افزون به داده های علمی و پیشبرد مطالعات موسسه پژوهشی خود، پیرامون اثرات پدیده خورشیدگرفتگی بر روی زمین انجام می‌شود ولی از آن جایی که موسسه پژوهشی «سایه» در زمینه نجوم در تعامل با انجمن نجوم ایران طرحهایی از قبیل ایجاد پژوهشگاه رصدی در شمال کشور، تجهیز ۵۵ نقطه از ایران به تلسکوپ خورشیدی و برگزاری کنفرانس بین المللی خورشیدگرفتگی برای سال ۲۰۲۲ در ایران را در دست اقدام دارد، سفر اخیر به آمریکا و ملاقات با پژوهشگران برجسته جهان نیز از حیث ابعاد بین‌المللی این پروژه ها با اهمیت است.

به گفته وی این سفر فرصتی است تا کسوف ۲۱ آگوست (۳۰ امرداد) را همراه با گروهی ۲۵۰ نفره، متشکل از محققان و دانشمندان برجسته‌ جهان به سرپرستی علمی پروفوسور پاساکوف (رئیس کالج ویلیامز و مرد خورشیدی جهان) مشاهده و ثبت کند.

خداشناس تصریح کرد: این گروه مسیر ایالت کالیفرنیا تا ایالت اُرگان (نخستین محل مشاهده کسوف کلی در مسیر خورشید گرفتگی کامل) را با کاروان پیموده و در طول مسیر با استفاده از تلسکوپ خورشیدی، به برگزاری برنامه ترویجی رصد خورشید با هدف معرفی خورشید به عموم مردم مبادرت کند.

مرد کسوف ایران با بیان اینکه اخترفیزیکدانان و پژوهشگران کشور از کمبود آزمایشگاه رصدی و داده‌های بومی رنج می‌برند، گفت: امیدوارم که با حمایت و همکاری انجمن نجوم ایران بتوان گامی موثر برای ارتقای دانش خورشیدی و استفاده بهینه از انرژی خورشیدی در کشور برداشت.

در خورشید گرفتگی ۳۰ امرداد برای ساکنین نواری ۱۱۲ کیلومتری که خشکی کشور آمریکا را از ایالت ارِگان (Oregon) تا کارولینای جنوبی (South Carolina) پوشش می‌دهد، این شانس فراهم است تا گرفتگی کامل خورشید را به مدت ۲ دقیقه و ۴۰ ثانیه شاهد باشند؛ در باقی نقاط آمریکای شمالی، شمال آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس و شرق اقیانوس آرام هم کسوف جزئی قابل رصد است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فردا، مشاهده نخستین خورشیدگرفتگی قرن را از دست ندهید!+ جدول زمانی کسوف در شهرهای مختلف ایران

راه اندازی «پژوهشگاه رصدی خورشیدی» در مازندران

صعود گردشگر ایرانی به قله ای در قطب جنوب

جت‌های ناسا در تعقیب «خورشید گرفته»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها