- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

پایان طراحی تفصیلی و آغاز ساخت رصدخانه ملی

مجری طرح رصدخانه ملی از پایان فاز طراحی تفصیلی و آغاز دوره چهار ساله ساخت و راه اندازی رصدخانه خبر داد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، دکتر حبیب خسروشاهی با اعلام این مطلب در نشست گزارش روند طراحی و ساخت رصدخانه ملی ایران اظهار داشت: در این مرحله ۷۰ درصد طرح رصدخانه که شامل ساخت محفظه، تلسکوپ و نصب و راه‌اندازی آن است اجرا خواهد شد.

وی با بیان این که سعی شده طراحی رصدخانه ملی طوری باشد که امکان نصب تلسکوپ‌های دیگر هم در آن باشد اظهار داشت: آینه اولیه تلسکوپ ۳٫۴ متری رصدخانه ملی، پایان سال ۹۳ به کشور وارد شده و آینه ثانویه هم سفارش داده شده و در حال ساخت است و آینه آزمون برای تست آینه ثانویه هم ساخته و صیقل داده شده است.

مجری طرح رصدخانه ملی با اشاره به فناوری های پیشرفته به کار رفته در طرح رصدخانه ملی که می تواند صنعت کشور را نیز در حوزه های راهبردی به حرکت درآورد اظهار داشت: آینه تلسکوپ رصدخانه ملی با چنان دقتی صیقل داده شده که زبری سطح آن زیر ۲ نانومتر است و وقتی تلسکوپ به بهره برداری رسید با وجود وزن فوق العاده بالای آن زبری سطح آن نباید از ۵٫۵ نانومتر بیشتر شود. استقرار سازه ۱۰۰ تنی تلسکوپ با دقت یک سی و ششم درجه قوسی بر روی سیستم های هیدرولیک نیز به فناوری ای چند برابر قوی تر از توان فعلی صنعت کشور نیاز دارد که امیدواریم بتوانیم در این بخش نیز از توان داخلی استفاده کنیم.

وی افزود: به منظور بهره برداری هر چه سریعتر از امکانات طرح رصدخانه ملی با توجه به هزینه بالای طرح، سامانه میدان دید باز را پیش بینی کرده ایم که طراحی آن انجام شده و ساخته می شود.

خسروشاهی خاطرنشان کرد: با  توجه به موقعیت ایران که در نزدیکی ما رصدخانه حرفه ای نیست در طراحی ابزارهای رصدی سعی کرده ایم این امکان را ایجاد کنیم که اگر پدیده نجومی مهمی رخ داد امکان جابه جایی سریع از یک ابزار رصدی به ابزار دیگر را داشته باشیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت آموزش منجمان و رصدگر حرفه ای در کشور گفت: در سال ۲۰۰۸ به ازای هر ۴ میلیون نفر جمعیت کشور تنها یک منجم ثبت شده در اتحادیه بین المللی نجوم داشته ایم که تا ۲۰۱۵ بیشترین سرعت را از نظر معرفی منجمان جدید به اتحادیه داشته اسم و تا سال ۲۰۱۸ و زمانی که اولین نور را از رصدخانه میگیریم احتمالا به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت کشور یک منجم در اتحادیه بین المللی خواهیم داشت. البته در آن شرایط تازه به کشورهایی مثل رومانی و کره و مکزیک میرسیم و باز هم راه طولانی ای در پیش داریم.

مجری طرح رصدخانه ملی خاطرنشان کرد: در راستای آموزش منجمان در راستای طرح رصدخانه از شش سال پیش با رصدخانه آیزاک نیوتن همکاری داریم که تاکنون بیست نفر از دانشجویان دکتری و پسادکتری برای انجام رصد آموزش دیده اند و پنج نفر به عنوان اپراتور و منجم رصدی به آن رصدخانه اعزام شده اند که یکی از منجمان ایرانی اعزامی، نقشی کلیدی در به روزرسانی یکی از ابزارهای رصدی رصدخانه آیزاک نیوتن که سه میلیون یورو قیمت دارد  ایفا کرده است. در راستای همکاری با رصدخانه آیزاک نیوتن دو مساحی بزرگ و پنج برنامه رصدی نیز انجام شده است.

انتهای پیام