جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

مروری بر پژوهش های ریاضی زنده یاد مریم میرزاخانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:23004
یکشنبه، ۲۵ تیر، ۱۳۹۶ | 10:56

مروری بر پژوهش های ریاضی زنده یاد مریم میرزاخانی

تحقیقات و رهیافتهای پیشروانه زنده یاد مریم میرزاخانی در مرزهای دانش، پیشرفتهای شگرفی را در شاخه های مختلف ریاضی از مطالعه رویه های ریمان تا هندسه هذلولي، آناليز مختلط، توپولوژي، سيستم‌هاي ديناميکي و هندسه جبري شمارشي رقم زده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، رساله دکتري مريم ميرزاخاني، در کنار نتايج مهم و ارزنده ديگر و نوآوري‌هاي فراوان، اثباتي جديد از حدس ادوارد ويتن (Edward Witten)– که ماکسيمم کنتسويچ (Maxim Kontsevich) به خاطر اولين اثبات آن در سال ۱۹۹۸ جايزه فيلدز را دريافت کرد- در خود داشت. اين رساله خيلي زود مورد توجه تعداد زيادي از رياضيدانان قرار گرفت. در سال‌هاي بعد، ميرزاخاني موفق به اثبات ارگوديک بودن شار ترستن (Thurston,2008) شد و سپس در پروژه‌اي مشترک با اسکين (Eskin) (و در بخشي مشترک با محمدی) نظريه راتنر (Ratner) را توسعه داد و نتايج مختلفي از آن گرفت (۲۰۱۲).

اين پژوهش‌هاي ارزشمند باعث شد که يکي از مدال‌هاي فيلدز (Fields) سال ۲۰۱۴ از سوی کنگره بين‌المللي رياضيدانان به مريم ميرزاخاني تعلق گيرد، تا او اولين زن و اولين ايراني دريافت کننده اين جايزه لقب گيرد.

ایمان افتخاری، ریاضیدان ایرانی حوزه توپولوژی و دانش آموخته دانشگاه های پرینستون و هاروارد است که دو مدال المپیاد جهانی ریاضی را در کارنامه پربار علمی خود دارد در نوشتاری به تبیین برخي از پيش‌نيازهاي لازم برای صورت‌بندي تعدادي از قضاياي مهم ميرزاخاني پرداخته که امید می رود کمکی به آشنایی حداقلی خواننده ايراني علاقه‌مند با کارهای رياضي مريم ميرزاخاني باشد.

فایل مقاله: mirzakhani

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

اعلام فراخوان دومین جایزه مریم میرزاخانی

برگزیدگان جایزه علمی «مریم میرزاخانی» تقدیر شدند

قوی‌ترین ابررایانه ایران به نام «مریم میرزاخانی» راه‌اندازی می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها