جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

برترین دانش‌آموختگان دکتری پژوهشی علوم پزشکی کشور معرفی شدند/ملک‌زاده: انتخاب داوطلبان دکتری پژوهشی به دانشگاهها سپرده شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22938
شنبه، ۲۴ تیر، ۱۳۹۶ | 13:48

برترین دانش‌آموختگان دکتری پژوهشی علوم پزشکی کشور معرفی شدند/ملک‌زاده: انتخاب داوطلبان دکتری پژوهشی به دانشگاهها سپرده شود

دومین جشنواره “دانش آموختگی دوره های دکتری پژوهشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور” با حضور مسئولان وزارت بهداشت و با شرکت ۱۰۴ تن از دانش آموختگان برگزیده دکتری پژوهشی دانشگاههای تحت پوشش این وزارت ، به میزبانی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سالن اجتماعات شهید احمدی روشن این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر “رضا ملک‌زاده” معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در این مراسم ضمن تبریک به تمامی دانش آموختگان دکتری پژوهشی، گفت: افقی که برای ۲۰ سال آینده پیش بینی می‌کنیم ، بسمت پزشکی دقیق است تا براساس آن ، درمان گسترش یابد.

وی افزود: هم اکنون چون ۵۰ درصد سرطان ها را تشخیص می‌دهیم ، می‌توانیم درمان کنیم و ان شاالله در ۱۵ یا ۲۰ سال آینده به مرحله ای از دانش می رسیم که تمام سرطان ها تشخیص و درمان شوند.

دکتر ملک‌زاده اظهارداشت : ما از تمام ظرفیت مراکز پژوهشی استفاده کردیم و هم اکنون سالانه حداقل یکصد متخصص حوزه پژوهشی فارغ التحصیل می شوند و با توجه به فعالیت ۷۰۰ مرکز تحقیقات مصوب در کشور، که هر یک می توانند پنج عضو هیات علمی پژوهشی داشته باشند، ظرفیت دانشگاهها و مراکز پژوهشی برای جذب فارغ التحصیلان این حوزه وجود دارد.

وی تاکید کرد: هرچند که طی چند سال گذشته توانستیم بودجه و اعتبارات بیشتر به این حوزه اختصاص بدهیم ، اما همچنان باید این اعتبارات افزایش یابد و ما روی فارغ التحصیلان این حوزه سرمایه گذاری کنیم .

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه آینده برای این فارغ التحصیلان، روشن است ، افزود: شرکت های دانش بنیان نیز جایگاه مناسبی برای این افراد است و حتی چه بهتر است که همه دانش آموختگان این حوزه ، یک شرکت دانش بنیان تاسیس کنند بخصوص که پیش بینی شده ، نظام سلامت سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارد ، و فارغ التحصیلان می توانند بخوبی از این ظرفیت استفاده کرده و بسیاری از تولیدات مورد نیاز جامعه را به تولید برسانند.

دکتر ملک زاده تصریح کرد که زیر ساخت های مورد نیاز این فعالیت ها طی سالهای گذشته وجود نداشت ولی خوشبختانه تلاش کردیم تا با صرف ۷۰ درصد منابع برای ایجاد زیر ساخت ها ، پژوهش های معنی داری داشته باشیم.

وی به وجود حدود ۲۰ کهورت در سطح دانشگاههای علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: حدود ۲۴ تا ۲۵ میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کردیم ، ضمن آنکه با برنامه ریزی ، افزایش سیستم نظام ثبت بیماریها در کشور را به یکصد مورد رساندیم و این زیر ساخت ها و امکانات ، به تمامی دانش آموختگان برای انجام امور پژوهشی کمک می کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه قبلا گرنت مناسب نداشتیم ولی الان به گونه ای افزایش یافته که مثلا بودجه نیماد دو برابر شده است ، خطاب به دانش آموختگان افزود: مقاله به تنهایی کافی نیست و باید کارهایی انجام بدهیم که باعث ارتقای سلامت جامعه بشود.

دکتر ملک زاده به تکمیل و آغاز بکار طرح ملی ” ایرانوم ” که بزودی در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی راه اندازی می شود و طرح ” سلولهای بازیافتی ” در کشور اشاره کرده و اظهارداشت: با رشد تعداد فارغ التحصیلان حوزه پژوهش و با سرمایه گذاری در زمینه پیشرفت های علمی ، امیدواریم یک جهش تحقیقاتی داشته باشیم و وارد عرصه مطالعات بین المللی بشویم.

وی در پایان سخنانش با ابراز امیدواری که مشکلات این حوزه رفع شود، افزود: ما تمایل داریم که انتخاب داوطلبان دوره های دکتری پژوهشی نیز به دانشگاهها سپرده شود چرا که نمی توان اینکار را از طریق کنکور انجام داد.

در پایان این مراسم ضمن اهدای هدیه به ۱۰۴ دانش آموخته دوره دکتری پژوهشی سراسر کشور، مسئولان وزارت بهداشت به دو تن از برترین دانش آموختگان این دوره به نام های دکتر” پانته آ ناظری ” از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دکتر ” میثم مقبلی ” از دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، هدایای ویژه ای اعطا کردند.

پیش از سخنان دکتر ملک زاده نیز، رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به عنوان میزبان این مراسم ، قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت و قائم مقام معاون آموزشی این وزارت نیز سخنرانی کردند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها