- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

محققان ایرانی دستگاه سنجش ابعاد ذرات ساختند

اندازه‌گیری ذرات تولیدشده در ابعاد نانو جزو یکی از ضرورت‌های مهم در حوزه تست و آزمایش این حوزه فناوری به‌شمار می‌رود و بر همین اساس یکی از شرکت‌های فناور کشورمان موفق به تولید ابزارهای سنجش ذرات نانوابعاد شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران طراحی به گفته مدیرعامل شرکت فناور سازنده این ابزار، تولید تجهیزات پرتونگاری و اندازه‌گیری در حوزه‌هایی چون لیزر، اپتیک، اسپکتروسکوپی، نانوتکنولوژی، پلاسما، زیست فناوری و تکنیک خلاء از اقداماتی است که برای تامین نیاز این صنایع به تجهیزات آزمایشگاهی دقیق صورت گرفته است.


طراحی و ساخت دستگاه سنجشگر ابعاد ذرات ( Particle Size Analyzer ) یکی از دستگاه‌هایی است که به گفته‌ی مدیرعامل این شرکت، می‌تواند کمک زیادی به اندازه‌گیری ابعاد ذرات در ابعاد نانویی داشته باشد.


وی با بیان این‌که در روش‌های متداول برای تعیین ابعاد نانو ذرات از دستگاههای تصویربرداری TEM و SEM بهره‌گیری می‌شود، افزود: هزینه‌های بالا و همچنین عدم دسترسی آسان، از جمله محدودیت‌های عمده این ابزارها به شمار می‌روند و برآورد ابعاد ذرات را مشکل می‌سازد اما در این روش معایب این عملکرد وجود ندارد.


به گفته‌ی این فعال فناور با استفاده از پراکندگی دینامیکی نور، می‌توان بطور تقریبی ابعادذرات و توزیع آنها برآورد کرد و  این روش بر پایه پراکندگی دینامیکی نورتوسط ذرات نانو معلق در مایع است.


این دستگاه، با جمع‌آوری سیگنالهای حاصل از برخورد فوتونهای پراکنده شده از ذرات توسط آشکارساز APDو تبدیل سریع آن قادر خواهد بود توزیع ابعاد نانوذرات معلق در مایع را محاسبه کند.


این فعال فناور، با اشاره به نقش تولیدات داخلی در به‌کارگیری متخصصان کشور واستفاده بهینه از سرمایه‌ انسانی گفت: ایجاد زیرساخت مناسب برای توانمند ساختن شرکت‌های فناور در عرصه تولیدات آزمایشگاهی راهبردی کلیدی است و می‌تواند روند رسیدن یافته‌های علمی به تولید محصول فناورانه را تسهیل کند.

انتهای پیام