- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت دستگاه مچی سنجش خواب با ارائه الگوی بهداشتی در کشور

پژوهشگران علوم پزشکی کشور موفق به ساخت دستگاه مچی سنجش فعالیت خواب شدند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر مهناز امینی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری دکتر هادی شهرکی، دستگاه مچی سنجش فعالیت خواب را با قابلیت ارائه الگوی بهداشت خواب طراحی  و ثبت اختراع کردند.

دکتر مهناز امینی در این زمینه اظهار داشت: به وسيله اين دستگاه ميتوان اختلالات ريتم سيركادين را تشخيص داد، الگوي خواب و بيداري را مشخص و  آن را اصلاح کرد.

وی با اشاره به اینکه نمونه خارجي اين دستگاه با هزينه اي بالغ بر چهار هزار دلار خريداري مي شود،اظهار داشت: دستگاه حاضر با هزينه تمام شده اي حدود دو ميليون تومان توليد شده است.

امینی گفت: خواب بخش مهمي از زندگي ما را تشكيل ميدهد. اينكه چه ميزان از شبانه روز را در خواب يا بيداري مي گذرانيم، توسط ريتم سيركادين تعيين مي‌شود.

این محقق خاطرنشان کرد: ريتم سيركادين تعيين كننده اصلي ساعت خواب و احساس خواب آلودگي  و يا بيدار شدن و برخاستن از بستر است.

وی با اشاره به اینکه عوامل ديگري همچون ميزان نور محيط، سفر در طول جغرافيايي و ساعت كار نيز بر ساعت خواب تاثير ميگذارند، تصریح کرد: برخي از اختلالات ريتم سيركادين شامل كوتاه تر يا طولاني تر شدن ريتم سيركادين نسبت به زمان ٢٤ ساعت است. گاهي اين ريتم كاملا نامنظم است و فرد هيچ الگوي قابل پيش بيني از ساعت به خواب رفتن و بيدار شدن ارائه نميدهد.

دکتر امینی تاکید کرد: ريتم سيركادين بطور طبيعي كمي بيشتر از ٢٤ ساعت است. بدين معني كه اگر در شرايطي قرار بگيريم كه نور محيط را درك نكنيم، هر روز كمي ديرتر از روز قبل بيدار مي شويم. ولي آنچه تنظيم كننده ساعت خوابيدن يا بيدار شدن ما است، مجموعه اي از اين عوامل است.

وی با اشاره به اینکه به چند روش شامل پرسشنامه، تكميل لاگ و استفاده از اكتي گراف ميتوان اختلالات ريتم سيركادين را بررسي نمود، اظهار داشت: در روش اكتي گراف به كمك حسگرهاي دقيقي كه درون يك دستگاه در ابعاد ساعت مچي طراحي شده و با باتري هايی با عمر طولانی كار ميكند، سيكل خواب و بيداري فرد در بازه زماني به مدت يك تا دو هفته سنجيده مي شود.

وی افزود: اين روش غيرتهاجمي، ارزان و سبك بوده و تداخلي با زندگي فرد ايجاد نمي كند.

دكتر اميني افزود: قرار گرفتن در معرض نور زياد در ساعات عصر و شب تاثير نامناسبي بر روي ريتم سيركادين و تنظيمات داخلي بدن كه سبب احساس نياز به خواب مي شوند، دارند. يكي از بهترين روشها براي كمك به پزشك در درمان اختلالات ريتم سيركادين، محدود كردن ساعت استفاده از وسايل الكترونيكي مانند تبلت، موبايل و رايانه بويژه در ساعات عصر و شب است.

انتهای پیام