- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

سه نژاد سگ کاری ایرانی در فدراسیون جهانی استانداردنویسی می‌شوند

با استاندارد نویسی نژادهای سگ کاری ایرانی، این نژادها به علاقه‌مندان کشورهای دیگر معرفی شده و تقاضا برای خرید آن‌ها آغاز خواهد شد.

به گزارش دیده بان علم ایران مسئول نمایندگی فدراسیون جهانی سگ در ایران گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا آذر ماه سال جاری، سه نژاد سگ به نام‌های پژدری، سرابی و سگ گله ایرانی در فدراسیون جهانی سگ، استاندارد نویسی شده تا مرحله اول ثبت این نژادها آغاز شود.

سعید پوراسماعیل، با اشاره به اینکه هر کشوری که به صورت حرفه‌ای پرورش و تربیت سگ را دنبال می‌کند، آن را به عنوان یک سرمایه ملی می‌بیند، افزود: به همین دلیل مهم است که نژادهای متعلق به هر کشوری، توسط فدراسیون استاندارد نویسی شده و سپس به ثبت برسد تا بتوانند از این ظرفیت به نفع خود بهره ببرند.

به گفته وی، مقوله “ثبت” برای هر دامی که اتفاق می‌افتد، علاوه بر وجهه علمی-بین‌المللی که دارد، به لحاظ مالی هم می‌تواند ارزآوری و اشتغالزایی داشته باشد. به عبارتی استاندارد نویسی، صدور شجره نامه، اصلاح نژاد و ثبت، موجب می‌شود که کشورهای دیگر، نژادهای سگ کاری ایرانی را شناخته و برای خرید آن اقدام کنند. البته این موضوع در کشورهای دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار بوده، اما در ایران کمتر آن را می‌شناسند. یکی از دلایل آن هم نوپایی این حرفه و صنایع جانبی آن در کشور ماست.

پوراسماعیل اظهار کرد: به هر ترتیب، پیشنهاد استاندارد نویسی این سه نژاد به فدراسیون جهانی ارائه شده و کمیته های استاندارد و نژادی فدراسیون برای استاندارد نویسی آن اعلام آمادگی کرده‌اند. این نخستین گام برای ثبت محسوب می‌شود.

این کارشناس، ادامه داد: استانداردنویسی بر اساس قیاس نمونه‌های سگ‌های مشابه که قبل از آن ثبت شده مانند نژاد قفقازی، آسیای میانه و… با نژاد معرفی شده، انجام می‌گیرد. این موضوع می‌تواند برای پرورش‌دهندگان ایرانی الگو قرار گرفته و از آن به بعد اصلاح‌نژاد و شجره‌نامه‌های نژادهای سگ ایرانی رو به بهبود خواهد رفت.

وی تاکید کرد: از این رو با ثبت این سه نژاد کاری ایرانی در فدراسیون جهانی، نه تنها پرورش سگ کار ایرانی از پایه‌های استاندارد در داخل بهره‌مند می‌شود، بلکه ارزآوری و تحرک مشاغل  و صنایع جانبی را نیز در بر دارد.

پوراسماعیل اضافه کرد: به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۶ مسابقات جهانی سگ، در مسکوی روسیه برگزار شد که طی آن ۲۶ هزار و ۵۰۰ سگ از ۷۰ کشور دنیا حضور داشتند. هر سگی که در این مسابقات شرکت می‌کند، سه نفر همراه دارد؛ مربی، کمک مربی و مسئول لجستیک. بنابراین موضوع توریست و درآمدهای جانبی در کشور میزبان بسیار فعال می‌شود.

مسئول نمایندگی فدراسیون جهانی سگ در ایران (IKC)، در پایان با بیان اینکه تنها دو سال از عضویت ایران در فدراسیون می‌گذرد، گفت: اگرچه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به ویژه معاونت امور دام، مرکز اصلاح نژاد و سازمان دامپزشکی در پرورش سگ کار، حمایت‌های قابل قبولی داشته‌اند، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب، لازم است تلاش‌های مضاعفی از طرف سایر ارگان‌ها و دولت در این حوزه صورت گیرد.

انتهای پیام