پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

خداحافظی کیسه‌های نفتی آلاینده و سلام خانواده جدید پلیمرها به محیط زیست!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22875
شنبه، ۲۴ تیر، ۱۳۹۶ | 09:19

خداحافظی کیسه‌های نفتی آلاینده و سلام خانواده جدید پلیمرها به محیط زیست!

جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به تولید کیسه‌هایی شدند که علاوه بر اینکه ماندگاری کمتری در طبیعت دارند، منجر به کاهش وابستگی به نفت، کمرنگ کردن ردّ پای کربن در جوامع و همچنین جلوگیری از صدمات زیست محیطی پلاستیک‌ها شده اند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران بیست و یک تیر روز جهانی “نه به پلاستیک ها” است. پلاستیک ها که عمدۀ مصرفشان در صنایع بسته بندی است، دارای پسماندی هستند که می توانند تأثیرات مخرّبی بر محیط زیست داشته باشند و از این رو دغدغۀ جهانی برای نامگذاری چنین روزی را برانگیخته اند.
بر همین اساس جمعی از محققان دانشگاه صنعتی شریف در گروه تحقیقاتی مواد پلیمری دانشکدۀ مهندسی و علم مواد این دانشگاه به منظور یافتن راه حلی برای کم کردن آثار مخرب پلاستیک در جوامع، با انجام یک دهه تحقیقات گسترده در زمینۀ پلاستیک های دوستدار محیط زیست، موفق به صنعتی سازی خانوادۀ جدیدی از پلیمرها شده اند که می توانند جایگزین پلاستیک های نفتی باشند.
این دسته از پلیمرها از منابع تجدیدپذیر تهیه می‌شوند و ماندگاری کمتری نیز در طبیعت دارند. کاهش وابستگی به نفت، کمرنگ کردن ردّ پای کربن در جوامع و همچنین جلوگیری از صدمات زیست محیطی پلاستیک ها از جمله دستاوردهای این محصول بوده است.
 این خانواده از پلاستیک ها که اکنون به تولید انبوه رسیده‌اند،‌مبتنی بر زنجیره های تهیه شده از نشاستۀ طبیعی هستند که با برخی دیگر از رزین‌های زیست‌های زیست پایه مثل PLA و غیرزیست پایه اما زیست تخریب پذیر مثل PBAT سازگار و برای بهینه سازی خواص با نانوالیاف سلولز نیز تقویت شده اند.
به گفته سازندگان، این نانوکامپوزیت که به عنوان یک اختراع ملی نیز به ثبت رسیده است، دارای گواهی از مرجع جهانی تضمین کیفیت محصولات دوستدار محیط زیست (انستیتوی وینکوته در بلژیک) است.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

نخستین «موتور شش سیلندر بنزینی»ایرانی رونمایی شد

کشاورزی هوشمندانه با پهپاد گرده‌افشان ایرانی

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها