- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تلاش محققان رویان برای تولید جنین شبیه‌سازی شده پلنگ به کمک تخمک گربه/انجام نخستین پیوند تخمدان منجمد بیمار سرطانی در ایران

رئیس پژوهشگاه رویان با اشاره به تلاش های این پژوهشگاه در راستای حفظ حیوانات در معرض انقراض گفت: برای شبیه‌سازی پلنگ تدابیری را اندیشیده‌ایم و با گرفتن تخمک گربه، جنین پلنگ را شکل داده‌ایم اما یافتن رحم جایگزین برای تولد معضلی در این زمینه بوده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر حمید گورابی که در جلسه بازدید اعضای کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی از پژوهشگاه رویان سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در زمینه شبیه سازی حیوانات همچنین شاهد تولد ۹ بز شبیه سازی شده از ۱۱ انتقال بوده ایم.

وی همچنین از انجام نخستین پیوند تخمک منجمد بیمار سرطانی در ایران در سال گذشته خبر داد و گفت: نتایج این پیوند در حال بررسی است.

گورابی خاطرنشان کرد: با تثبیت روش انجماد تخمدان انسان که حاصل بیش از ۱۵ طرح تحقیقاتی بزرگ و کوچک و چاپ بیش از ۱۰ مقاله علمی در مجلات معتبر بین‌المللی بود، در سال ۹۱ بانک تخمدان و بیضه انسانی در پژوهشگاه رویان تاسیس شد که تاکنون بیش از ۱۲۰ تخمدان بیمار سرطانی و غیرسرطانی در این بانک ذخیره شده است.

به گفته وی پژوهشگاه رویان به وسیله خدماتی که ارائه می‌کند توانسته از اعزام بیماران به دلیل ناباروری به خارج از کشور جلوگیری کند که این مساله نه‌تنها یک اقدام پزشکی محسوب می‌شود بلکه یک کار فرهنگی اجتماعی نیز هست.

رئیس پژوهشگاه رویان گفت: این پژوهشگاه فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و نیز درمانی خود را در قالب سه پژوهشکده و دو مرکز خدمات تخصصی با راهبرد از علم تا کاربرد انجام می‌دهد.

گورابی افزود: پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی رویان در زمینه طب پیوند با شناخت مبانی پایه زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، توسعه تحقیقات ترجمانی سلول‌های بنیادی روی حیوانات آزمایشگاهی و انجام کارآزمایی‌های بالینی فعالیت دارد.

وی ادامه داد: همچنین پژوهشکده پزشکی تولیدمثل رویان در زمینه افزایش میزان باروری، سلامت جنین و بهبود سلامت جامعه از طریق تحقیق و درمان ناباروری در حوزه‌های مختلف تولیدمثل فعالیت دارد.

رئیس پژوهشگاه رویان افزود: پژوهشکده زیست‌فناوری رویان نیز در زمینه تولید دام و محصولات وابسته مرتبط با زیست‌فناوری آن فعالیت دارد.

گورابی در ادامه با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به پژوهشگاه رویان گفت: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، شرکت سل‌تک رویان، شرکت رویان بیوتک، شرکت دایاتک و شرکت رویان توکاژن شرکت‌های دانش‌بنیان وابسته به این پژوهشگاه هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه حاصل فعالیت‌های این پژوهشگاه در زمینه تحقیقات این بوده که توانسته سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را جذب کند، اظهار کرد: حدود چهار پروژه پژوهشگاه که به فناوری ختم می‌شود و خطرپذیر نیز هست توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی پشتیبانی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه رویان همچنین اظهار کرد: سالانه بیش از ۶۵۰۰ سیکل در رویان انجام می‌شود که بیش از ۳۵ تا ۴۰ درصد آن با موفقیت همراه است. همچنین بیش از ۲۰۰ هزار ویزیت به صورت سالانه در این مرکز انجام می‌شود.

انتهای پیام