پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

شناسایی هویت شهید گمنام مدفون در دانشگاه فردوسی با آزمایش DNA

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22783
سه شنبه، ۲۰ تیر، ۱۳۹۶ | 12:52

شناسایی هویت شهید گمنام مدفون در دانشگاه فردوسی با آزمایش DNA

با گذشت ۳۴ سال از شهادت سردار ابوالفضل رفیعی سیج، جانشین فرمانده لشکر ۵ نصر استان خراسان، آزمایش های ژنتیک نشان داد پیکر مطهر این شهید، شش سال قبل به عنوان شهید گمنام در دانشگاه فردوسی مشهد دفن شده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، سردار شهید «ابوالفضل رفیعی سیج» در ۱۱ فروردین ۱۳۳۴ در روستای سیج از توابع شهرستان کلات به دنیا آمد. تحصیلات خود را تا پایان راهنمایی ادامه داد و سپس جهت تحصیل علوم حوزوی یه یکی از مدارس حوزه علمیه مشهد رفت و ۷ سال آنجا به تحصیل حوزوی مشغول بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل علاقه زیاد به امام راهی قم شد و پس از پیروزی سپاه پاسداران به عضویت سپاه قم درآمد و جزو حافظان بیت امام(ره) شد.

رفیعی با شروع جنگ تحمیلی عازم جبهه‌های نبرد شد و مسئولیت‌های مختلفی را به عهده گرفت که آخرین آن‌ها جانشینی فرماندهی لشکر ۵ نصر بود. وی در ۱۲ اسفندماه ۱۳۶۲ در حالی که جانشینی فرماندهی لشکر ۵ نصر را بر عهده داشت در عملیات خیبر در جزیره مجنون به شهادت رسید و در شمار شهدای مفقودالاثر جای گرفت.

پیکر مطهر این پاسدار شهید در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۰در دانشگاه فردوسی به عنوان شهید گمنام به خاک سپرده شد که هویت پیکر مطهر او پس از گذشت ۳۴ سال از شهادتش و گذشت شش سال از تدفینش با آزمایش‌های DNA در مرکز تشخیص هویت شهدای گمنام (مرکز ژنتیک نور) شناسایی شد.

مطالب مرتبط

علت دفن گمنامانه برخی شهدا به رغم وجود دانش تعیین هویت ژنتیک چیست؟

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها