- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

نرخ بروز سالانه سرطان در ایران تا ۲۰۳۰ به ۱۵۵ هزار نفر می‌رسد

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، با بیان این که رشد سرطان در جهان رو به افزایش است، گفت: شیوع سرطان تا  ۲۰۳۰ به ۲۵ میلیون نفر در سال خواهد رسید و تخمین زده می‌شود که تا ۱۳ سال آینده، در ایران  هر سال ۱۵۵ هزار نفر مبتلا به سرطان شوند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر علی قنبری مطلق، رییس اداره سرطان وزارت بهداشت، در تشریح توسعه شبکه مراقبت سرطان و آمار و وضعیت سرطان در ایران و سایر کشورها گفت: میزان بروز سالیانه سرطان در جهان از ۱۴ میلیون نفر در سال ۲۰۱۲ میلادی به ۲۵ میلیون نفر تا۲۰۳۰ خواهد رسید که بیش از ۷۰ درصد آن در کشورهای در حال توسعه رخ می دهد.

رییس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: در ایران سالیانه بیش از ۹۰ هزار نفر دچار سرطان می شوند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی، با هفتاد درصد افزایش، به ۱۵۵ هزار نفر خواهد رسید.

وی گفت: میزان بروز سرطان در مردان ایرانی ۱۳۴ نفر و در زنان نیز ۱۲۸ نفر به ازای هر صد هزار نفر جمعیت است که کمتر از متوسط جهانی است، چراکه آمار متوسط جهانی در مردان ۲۰۵ و زنان ۱۶۵ نفر است.
دکتر مطلق خاطرنشان کرد: میزان بقای ۵ ساله سرطان پستان به عنوان شایع ترین سرطان زنان ایرانی، ۷۱درصد است که در مقایسه با آمار ۸۹ درصدی آمریکا کمتر است و همچنین بقای ۵ ساله سرطان روده بزرگ در ایران ۴۱درصد است که در مقایسه با آمریکا باز هم کمتر است، چراکه در آمریکا این میزان ۶۵درصد است.
رییس اداره سرطان وزارت بهداشت سه استراتژی مهم برای بهبود مراقبت سرطان را بیان کرد و گفت: علاوه بر تلاش در جهت تشخیص زودهنگام که نقش مهمی در افزایش بقا دارد، سه استراتژی مهم برای بهبود مراقبت سرطان و نتایج آن وجود دارد که می توان به توسعه نیروی انسانی، بهبود استانداردهای تشخیصی درمانی و توسعه زیرساخت های فضای فیزیکی و تجهیزاتی اشاره کرد.
دکتر مطلق در خصوص توسعه زیرساخت های فضای فیزیکی و تجهیزاتی، تصریح کرد: یکی از مهم ترین اقداماتی که در طی سه سال گذشته در وزارت بهداشت ایران انجام شد، اجرای طرح آمایش سرزمینی سرطان در ایران و متعاقب آن برنامه توسعه شبکه مراقبت سرطان در ایران بود.
وی ادامه داد: به منظور اجرای آمایش سرزمینی سرطان در ایران و توسعه شبکه مراقبت سرطان گام های خوبی برداشته شد که مطالعات تطبیقی به منظور ارزیابی وضعیت مراقبت سرطان در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در راس آنها قرار دارد.
دکتر مطلق افزود: ارزیابی وضع موجود نیز بر مبنای تعداد مراکز موجود و امکانات آنها و تعداد نیروی انسانی ارائه دهنده خدمت بررسی شد تا پس از ترسیم وضع مطلوب، نقشه راه رسیدن به آن مشخص شود.
وی درخصوص بررسی بروز سرطان و پیش بینی آن در آینده، گفت: با توجه به وجود برنامه ملی ثبت سرطان در ایران تعداد موارد سرطان به تفکیک هر شهرستان انجام شد و با در نظر گرفتن پیش بینی GLOBOCAN برای سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ نیز محاسبه شد.
دکتر مطلق بررسی جمعیت گروه های سنی و پیش بینی آن در آینده، را گام دیگری در اجرای آمایش سرزمینی سرطان و برنامه ملی سرطان برشمرد و گفت: با توجه به برنامه سرشماری عمومی که هر ده سال یک بار انجام می شود و آخرین سرشماری در سال ۲۰۱۰ بوده است، جمعیت در سال های ۲۰۱۵، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ برای ۴۰۶ شهرستان ایران برآورد شد.
انتهای پیام