شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

دستگاه تنظیم اتوماتیک اکسیژن بیماران تنفسی در کشور ساخته شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22408
شنبه، ۱۷ تیر، ۱۳۹۶ | 11:00

دستگاه تنظیم اتوماتیک اکسیژن بیماران تنفسی در کشور ساخته شد

دانشجوی دکتری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دستگاه تنظیم اتوماتیک اکسیژن برای بیماران تنفسی ساخت.

به گزارش دیده‌بان علم ایران محمدجواد حسین‌آبادی فراهانی، دانشجوی دکتری پرستاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی درباره اختراع خود گفت: «فلومتر دیجیتال» (دستگاه اختراع شده) به صورت اتوماتیک به بیماران تنفسی کمک می‌کند تا براساس شرایط تنفسی و نیازشان ، میزان اکسیژن لازم را دریافت کنند.

وی درباره اهمیت کارکرد این دستگاه افزود: با دستگاه‌های معمولی، چون تنظیم و کنترل اکسیژن بصورت دستی انجام می‌شود، لذا ممکن است که بیمار بیش از نیاز خود، اکسیژن دریافت کند و با خطر مسمومیت اکسیژن روبه رو شود و یا کمبود اکسیژن در وضعیت تنفسی او، اختلال بوجود بیاورد، بنابراین وجود سیستمی که بتواند اکسیژن را براساس نیاز واقعی بیمار، تنظیم و کنترل کند، بسیار حائز اهمیت است.

حسین آبادی فراهانی اظهار داشت: با وجود دستگاه «فلومتر دیجیتال»، بیمار و اطرافیان او اطمینان خواهند داشت که میزان دریافت اکسیژن توسط بیمار، با توجه به شرایط جسمی و نیاز تنفسی او تنظیم می شود، ضمن آنکه با نوسانات تنفسی بیمار نیز بصورت خودکار همراهی کرده و از خطاهای انسانی که سبب اختلالات تنفسی یا مسمومیت اکسیژن خواهد شد، پیشگیری می کند.

این مخترع جوان درباره عملکرد این دستگاه گفت: ورودی به فلومتر که به نام «پالس اکسیمتر» در بازار موجود است ، به انگشت بیمار وصل می شود و اطلاعات مربوط به شرایط جسمی بیمار که همان اشباع هموگلوبین از اکسیژن است، از طریق پالس اکسیمتر به دستگاه اعلام می شود.

وی افزود: اطلاعات وقتی به دستگاه فلومتر دیجیتال می رسد، دستگاه براساس این اطلاعات ، میزان اکسیژن دریافتی بیمار را بصورت اتوماتیک، تنظیم و کنترل می کند.

حسین آبادی فراهانی با اشاره به دیگر قابلیت های اختراع خود، اظهار داشت: صفحه دیجیتال فلومتر اختراع شده ، میزان اشباع هموگلوبین بیمار را بصورت دیداری نیز نشان می دهد، ضمن آنکه وضعیت ضربان قلب بیمار نیز روی این صفحه قابل مشاهده است.

وی افزود: در کنار تمام قابلیت های اعلام شده ، هشداردهنده ای نیز روی دستگاه نصب شده که اگر به هر دلیل ، جریان اکسیژن برای بیمار قطع شود، هشداردهنده بصورت صوتی اعلام خطر کرده و به اطرافیان بیمار هشدار می دهد.

این محقق تاکید کرد: تمام فعالیت دستگاه اختراع شده و قابلیت های آن، سبب نشده که دستگاه را نتوان بصورت دستی تنظیم و کنترل کرد ، بلکه این امکان نیز برای دستگاه اختراع شده وجود دارد تا در صورت لزوم ، تنظیم و کنترل میزان اکسیژن دریافتی بیمار، بصورت دستی انجام شود.

دانشجوی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاکید کرد: در زمانی که شاهد کمبود نیروی پرستار در بیمارستان ها و مراکز درمانی هستیم و در منزل نیز اکثریت بیماران از وجود نیروی متخصص در کنار خود بی بهره اند، دستگاه اختراع شده با عملکرد اتوماتیک خود، این کمبود را جبران کرده و با میزان اکسیژن حساب شده ای که به بیمار می دهد، به سلامتی او کمک می کند.

«فلومتر دیجیتال» به عنوان اختراع محمدجواد حسین آبادی فراهانی، در سازمان ثبت اختراعات کشور، به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ساخت ربات درمانگر «اختلال داخل مفصلی شانه» در کشور + فیلم

ژنتیک دقیق ویروس کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد/جهش‌زایی کووید ۱۹ کمتر از ویروس آنفلوانزاست

در دانشگاه علوم بهزیستی دنبال می شود: شناسایی ژنهای مرتبط با ناتوانی ذهنی به کمک مگس سرکه

تولید قطعات پرکاربردترین ارتزهای توانبخشی در دانشگاه علوم بهزیستی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها