پنج شنبه، ۳۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 18 April , 2024

پایش روزانه توفان‌های گرد و غبار و آتش‌سوزی‌های کشور با تصاویر ماهواره‌ای

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22329
چهارشنبه، ۱۴ تیر، ۱۳۹۶ | 12:47

پایش روزانه توفان‌های گرد و غبار و آتش‌سوزی‌های کشور با تصاویر ماهواره‌ای

رییس سازمان فضایی ایران از فعال شدن مرکز پایش ماهواره‌ای زمین در مرکز ماهدشت خبر داد و گفت: با امضای تفاهمنامه با سازمان مدیریت بحران خدمات کاربردی در زمینه مدیریت مخاطراتی چون خشکسالی، آتش‌سوزی، سیل و سونامی ارائه خواهد شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر محسن بهرامی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین سازمان فضایی ایران و سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به نقش فناوری‌های فضایی در مدیریت بحران افزود: این نقش در تمام چرخه مدیریت بحران از قبل از وقوع حادثه به منظور پیش‌آگاهی تا پس از وقوع حوادث به منظور ارزیابی تخریب وجود دارد.

وی با اشاره به مواجه بودن کشور با حوادث غیرمترقبه مانند سیل، خشکسالی، گرد و غبار و زلزله اظهار داشت: در تمامی این موارد فناوری فضایی می‌تواند کمک‌کننده باشد و سازمان فضایی ایران نیز بنا به وظیفه حاکمیت خود در حوزه فناوری فضایی در تعامل با سازمان‌های متولی این بخش مانند سازمان مدیریت بحران فعالیت‌هایی را از گذشته در دستور کار داشته است.

بهرامی با بیان اینکه طراحی و ساخت ماهواره و تامین ماهواره‌های عملیاتی سنجش از راه دور از جمله زمینه‌های کاربردی در دستور کار سازمان فضایی به منظور کاربرد در مدیریت بحران بوده است، خاطرنشان کرد: ویژگی‌های فنی ماهواره‌هایی که هم‌اکنون برنامه‌های ساخت و خرید آن را داریم به‌گونه‌ای است که در زمینه مدیریت بحران بسیار کاربرد دارد.

به گفته وی، قدرت تفکیک مکانی، باندهای طیفی و توان ماهواره در انجام مانور در مدار به منظور مشاهده مناطق حادثه دیده از جمله ویژگی‌های ماهواره‌های این سازمان است.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: در مرکز پایش ماهواره‌ای زمین در ماهدشت این سازمان فعال شده است، ادامه داد: این مرکز به صورت روزانه گرد و غبار و آتش‌سوزی را مورد پایش قرار می‌دهد و اطلاعات آن نیز در سایت سازمان فضایی ایران قرار داده می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه در حال حاضر موقعیت طوفان‌های گرد و غبار که از امروز در جنوب شرق کشور وجود دارد، از طریق سایت این سازمان قابل مشاهده است، اظهار کرد: علاوه بر آن خدماتی در زمینه پهنه‌بندی سیل و پایش زلزله و برآورد میزان جابه‌جایی پوسته زمین در زمان وقوع زلزله ارائه می‌شود. به‌گونه‌ای که پس از وقوع زلزله در منطقه سفیدسنگ خراسان رضوی تصاویر ماهواره راداری SENTINEL-1 به منظور برآورد میزان جابه‌جایی پوسته زمین مورد استفاده قرار گرفت.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی قادر هستیم در تعامل با سازمان‌های دیگر در زمان وقوع حوادث غیرمترقبه در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصاویر ماهواره‌ای را دریافت و پردازش کنیم، اضافه کرد: به طور مثال در زمان وقوع سیل در اواخر فروردین‌ماه سال گذشته در استان خوزستان تصاویر ماهواره‌ای را از سازمان‌های فضایی مختلف دریافت و در سازمان فضایی ایران مورد پردازش قرار دادیم که اطلاعات آن از طریق سایت قابل دسترسی است.

بهرامی با اشاره به امضای تفاهمنامه سازمان فضایی با سازمان مدیریت بحران کشور افزود: یکی از اهداف این تفاهمنامه تعامل با سازمان مدیریت بحران در شرایط بحرانی به منظور تهیه تصاویر ماهواره‌ای و پردازش آنها و تحویل داده‌ها به سازمان مدیریت بحران کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های بین‌المللی سازمان در زمینه  مدیریت بحران اشاره کرد و یادآور شد: از جمله آن می‌توان به فعالیت سازمان به عنوان دفتر حامی منطقه‌ای برنامه UN-SPIDER اشاره کرد.

به گفته وی، در سال ۸۵ مجمع عمومی سازمان ملل متحد برنامه استفاده از فناوری فضایی در مدیریت بلایا و واکنش سریع خود تحت عنوان UN-SPIDER را به عنوان یکی از ماموریت‌های دفتر امور فضایی ماوراء جو سازمان UN-OOSA تصویب کرد.

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع و تجربیات ایران در زمینه استفاده از داده‌های ماهواره‌ای در مدیریت بلایا از خردادماه سال ۸۸ سازمان فضایی ایران به عنوان یکی از دفاتر حامی منطقه این برنامه از سوی سازمان ملل انتخاب شد تا از این طریق خدمات خود را به دیگر کشورها ارائه کند.

بهرامی با اشاره به اقدامات این سازمان در برنامه اسپایدر سازمان ملل گفت: تدوین کتابچه‌ای در زمینه خشکسالی و مدیریت آن با استفاده از فناوری فضایی، تدوین متدولوژی پایش خطرپذیری خشکسالی با استفاده از فناوری فضایی و برگزاری کارگاه بین‌المللی استفاده از فناوری فضایی در پایش خشکسالی و گرد و غبار از جمله اقدامات ایران در این برنامه بوده است.

رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه در قالب این تفاهمنامه قرار است خدماتی به سازمان مدیریت بحران کشور ارائه شود، خاطرنشان کرد: در قالب این تفاهمنامه به منظور توسعه و تامین خدمات کاربردی در تمام چرخه مدیریت بحران و با استفاده از فناوری فضایی برای مخاطرات طبیعی چون خشکسالی، آتش‌سوزی مراتع، سیل، سونامی، فرونشست، آلودگی‌های نفتی، آلودگی‌های زیست‌محیطی، زلزله، زمین‌لغزش، طوفان گرد و غبار و ریزگرد همکاری خواهیم داشت.

بهرامی همچنین تاکید کرد: سازمان فضایی ایران با استفاده از فناوری‌های فضایی با تاکید بر دانش سنجش از دور اقدام به شناسایی مناطق خسارت‌دیده احتمالی ناشی از حوادث طبیعی خواهد کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با همکاری سازمان مدیریت بحران راهبرد به کارگیری فناوری فضایی در مدیریت بحران کشور تدوین شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

تازه ترین پرده از ۱۴ سال وعده سازمان پژوهش ها: ساخت ماهواره «آیات» نیازمند دو میلیون دلار اعتبار است

رونمایی از دو ماهواره «ناهید ۲» و «طلوع ۳» همزمان با روز ملی فناوری فضایی

نخستین مرکز کنترل و عملیات ماهواره‌های سنجشی در کشور به بهره برداری رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها