شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

بزرگداشت روز جهانی بز در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22247
سه شنبه، ۱۳ تیر، ۱۳۹۶ | 14:25

بزرگداشت روز جهانی بز در ایران

همایش بین‌المللی روز جهانی بز در ایران، ۲۷ و ۲۸  شهریورماه در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور در کرج برگزار می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، همایش بین‌المللی روز جهانی بز در ایران که با همکاری و همراهی سازمان‌ها و معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان‌های بین‌المللی نظیر انجمن بین‌‌المللی بز(IGA)، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(FAO)، سازمان جهانی بهداشت دام(OIE)، صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی(IFAD)، بنگاه‌ها و اتحادیه ­های تولیدی و خدماتی در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار خواهد شد، فرصتی است برای سیاست‌گذاران، محققان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی که توانمندی­های بخش پرورش دهندگان دام سبک در ایران را مورد توجه دقیق­تری قرار دهند.

به گفته دکتر مرتضی رضایی، رییس همایش، ایران دارای تاریخی کهن در زمینه اهلی کردن و پرورش گونه‌های مختلف دامی است و قدیمیترین مدارک اهلی شدن بز در مکان گنج‌دره در نزدیکی کرمانشاه کشف شده که حدود ۱۰ هزار سال قدمت دارد. کشاورزی و پرورش دام جز لاینفک فرهنگ و اقتصاد روستایی و عشایری بوده و نقش حیاتی و محوری در پایداری سامانه­ های اقتصادی- اجتماعی در ایران دارند. بخش قابل توجهی از تولیدات دامی به خصوص گوشت، فرآورده­ های لبنی و الیاف توسط روستائیان و عشایر تأمین می­‌شود.

در دهه‌های گذشته، پرورش گوسفند و بز در ایران مانند بسیاری از کشورهای دیگر به دلایل مختلفی از جمله نوسانات اقتصادی، کاهش جمعیت روستا نشین و عشایری، تغییرات فرهنگی و اجتماعی گسترده و سریع در سطح جوامع شهری، روستایی و عشایری، با مشکلات فراوانی همراه بوده است و بسیاری از مردم، این مشاغل را یک کار بدون آینده، دشوار و نوعی برگشت به عقب می دانستند.

در کنار سخنرانی ها و کارگاه های علمی، مجموعه کم نظیری از برنامه ­ها­ شامل نمایشگاه تجاری، جشنواره نمایش بزهای ایران و فرآورده‌های لبنی حاصل از شیر بز همراه با بازارچه­ های صنایع دستی و هنری روستایی و عشایری برای بازدیدکنندگان تدارک دیده شده و در همین راستا، در جنب همایش، تورهای علمی- تفریحی تدارک دیده شده ­اند تا علاق­مندان بتوانند گوشه ­ای از مناطق زندگی عشایرکوچ­ نشین و کوچ با عشایر ایرانی را از نزدیک مشاهده کنند.

علاقمندان شرکت در همایش می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای http://wdg2017.areeo.ac.ir/ مراجعه کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

خودآزاری حین روابط جنسی می تواند ناشی از ابتلا به انگل باشد

موفقیت پژوهشگاه رویان در شبیه سازی سومین نژاد بز در کشور

چلوکباب یا هوای پاک؛ کدام را انتخاب می کنید؟!

طرح “سنتز نژادهای بز شیری ” در کشور رونمایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها