جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

سد «تنگ سرخ» شیراز بر روی گسلی فعال قرار دارد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22126
دوشنبه، ۱۲ تیر، ۱۳۹۶ | 13:50

سد «تنگ سرخ» شیراز بر روی گسلی فعال قرار دارد

رییس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب کشور از واقع شدن سد «تنگ سرخ» شیراز بر روی گسل فعال زلزله خبر داد.

به گزارش دیده بان علم ایران، طهمورث یوسفی با بیان این که برای احداث هر سدی قبل از شروع، مطالعات اولیه ژئوتکنیکی نیاز است، اظهار داشت: مطالعات زمین‌شناسی و زمین ساختی لازم برای احداث این سد انجام شده که در این راستا با مطالعات ژئوتکنیک مشخص شده که سد بر روی گسل واقع شده است.

رییس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی منطقه جنوب کشور با بیان این‌که در حال حاضر نیز برای این منطقه نقشه‌های یک ۲۵ هزارم تهیه شده و با تکنیک‌های خاصی مطالعات در این حوزه انجام شده، تصریح کرد: در خصوص سد تنگ سرخ شیراز نیز مطالعات لازم انجام شده و تا حدودی مشخص است که این سد بر روی گسل واقع شده است.

وی تاکید کرد: در این راستا با انجام تحقیقات ژئوتکنیک می‌توان پایداری زمین را اعلام تا نسبت به احداث بنا یا سازه روی آن اقدام کرد.

یوسفی با اشاره به این‌که منطقه جنوبی شیراز روی گسل واقع شده است افزود: باید با گسل کنار آمد، مانند ژاپن که همواره شاهد زلزله‌های هفت ریشتری است اما به دلیل استفاده از سازه‌های خاص کمترین تلفات را داردبرای این سد نیز به طور حتم مهندسان از سازه‌های خاصی استفاده خواهند کرد که مشکلی برای مردم به وجود نیاورد.

در ادامه یوسفی در بخش دیگری از سخنان خود از یکسان‌سازی نقشه‌های یکصدهزار روی محیط GIS  در استان فارس خبر داد و افزود: در این راستا با بازدیدهای صحرایی نقشه های مذکور در استان تهیه شده است.

رئیس مرکز زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه جنوب کشور(مرکز شیراز) با بیان این‌که این نقشه‌ها با بازدیدهای میدانی و مشخص شدن مرزها در استان تهیه شده است، بیان کرد: هدف از انجام این کار تلفیق و یکپارچه‌سازی نقشه‌های زمین‌شناسی است .

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

کشف ردپای پرندگان در رسوبات مربوط به ۳۳ تا ۲۷ میلیون سال پیش ناحیه قم

قرار داشتن ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه تهران بر روی گسل/ ضرورت تخریب یا مقاوم سازی ۴۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه تهران

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها