سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

طراحی سامانه هوشمند داروهای ضد سرطان توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22106
دوشنبه، ۱۲ تیر، ۱۳۹۶ | 10:21

طراحی سامانه هوشمند داروهای ضد سرطان توسط محققان کشور

تلاش محققان کشور به تازگی منجر به طراحی سامانه دارورسان هوشمندی شده که قابلیت رهایش کنترل شده و رسانش هدفمند داروهای ضد سرطان از ویژگی‌های این سامانه است.

به گزارش دیده بان علم ایران امروزه دغدغه اصلی در صنعت دارو رسانى به خصوص دارو رسانی به بافت های سرطانی، بحث دارورسانى كنترل شده و هدفمند است. برای درمان انواع سرطان ها از روش های پرهزینه و بعضا مضر همچون جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ترکیبی از آنها استفاده می شود.  این روش ها باعث شده که بیمار یک دوره درمانی سخت همراه با از بین رفتن همزمان سلول های سالم را تجربه کند.
در دارورسانی به شیوه های خوراكى و تزريقى دارو در سراسر بدن توزيع خواهد شد و تمام بدن تحت عوارض جانبى آن قرار خواهد گرفت و از آنجا که مقدار زیادی از دارو از طریق کلیه ها دفع یا در کبد متابولیزه می شود بنابراین براى دستيابى به اثر خاص دارو نياز به مصرف دوز بالایی از دارو است که خود به عنوان یک عامل مخرب برای بافت های سالم است.
اما فناورى تهیه نانوحامل امکان دستیابی  به دارورسانى هدفمند را می دهد که می توان با این فناوری زمان، مكان و سرعت آزادسازى دارو را كنترل کرد .از سوی دیگر براى اينكه دارو نقش درمانى داشته باشد، بايد تا رسيدن به محل هدف در بدن محافظت شود و خواص شيميايى و بيولوژيكى خود را حفظ كند. همچنین برخى از داروها به شدت سمى بوده و می توانند سبب اثرات جانبى منفى شوند یا اگر حين رهايش تخريب شوند، اثر درمانى آنها كاهش پیدا می کند. در شيمى درمانى داروهاى مصرفى تا حدى سمى اند و افزايش مقدار آنها می تواند اثر معكوس بگذارد و حتى به مرگ بيمار انجامد.
بنابراین یک سامانه دارو رسان ایده آل باید قابلیت بارگذارى مناسب دارو و خواص آزادسازى مطلوب به همراه نيم عمر بالا و سميت پائين داشته باشد.  تمام مطالب ذکر شده ضرورت انجام طرح “سامانه دارورسان هوشمند با پاسخگویی دوگانه و همزمان به شرایط دمایی و pH  و قابلیت رهایش کنترل شده و رسانش هدفمند داروهای ضد سرطان” توسط محققان کشور و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی را بیان می کند. عملکرد سامانه دارو رسان مورد استفاده در این پژوهش بر اساس پاسخگویی به محرک  دما و pH است. همچنین در سامانه دارورسان علاوه بر مسئله پاسخگویی به محرک های محیطی، قابلیت رهایش کنترل شده نیزلحاظ شده است که برای دستیابی به این مهم و تهیه یک سامانه دارورسان ایده آل در این پژوهش نانوذرات سیلیس ميان متخلخل مغناطیسی با سرپوش سیکلودکسترینی حساس به pH اصلاح و پس از بارگذاری داروی ضد سرطان، با یک لایه بسپاری حساس به دما با ساختار پلی اکریلامید پوشش داده شد. قابلیت بار گذاری بالای دارو( اعم از آبدوست و آبگریز)، خاصیت مغناطیسی جهت رسانش هدفمند، افزایش زمان ماندگاری سامانه در بافت هدف  و رهایش کنترل شده دارو و هدفمند به بافت سرطانی از جمله اهداف انجام این طرح هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

اهدای عضو پس از مرگ کامل برای نخستین بار در خاورمیانه/دستاورد امیدبخش جراحان ایرانی برای بیماران در انتظار پیوند

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

برخی داروهای گیاهی ممکن است شیمی‌درمانی را مختل کنند

توسط محققان ایرانی ابداع شد: روش نوین درمان تومورهای بدخیم مغزی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها