پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

راه‌اندازی سامانه پایلوت رصد تغییرات پوسته زمین/ تاسیس پژوهشکده های مجازی ژئوماتیک و اطلاعات مکانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22025
یکشنبه، ۱۱ تیر، ۱۳۹۶ | 11:58

راه‌اندازی سامانه پایلوت رصد تغییرات پوسته زمین/ تاسیس پژوهشکده های مجازی ژئوماتیک و اطلاعات مکانی

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح از راه اندازی سامانه پایلوت رصد تغییرات پوسته زمین به منظور استفاده در مطالعات پیش بینی زلزله خبر داد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر مهدی مدیری خاطرنشان کرد: این سامانه در منطقه ای در جنوب شرقی کشور ایجاد شده است.

وی که در مراسم امضای تفاهم‌نامه با سازمان فضایی ایران سخن می گفت با تاکید بر ضرورت رصد ماهواره‌های پرتاب شده و دریافت اطلاعات از ماهواره، گفت: در حال حاضر ایستگاه‌های فضایی متعددی در کشور ایجاد شده که نیاز است از توانمندی‌های کشور در جهت رصد و کنترل ماهواره‌های پرتاب‌شده و دریافت اطلاعات ماهواره استفاده شود که این خدمات در قالب این تفاهم‌نامه ارائه می‌شود.

رییس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: با تدوین برنامه چهار ساله اول در سازمان جغرافیایی اقدام به طراحی و اجرای ۴۲ طرح نوآورانه کرده ایم که ۱۰ مورد از این طرح‌ها در زمینه توسعه فناوری‌ها مورد نیاز و شش یا هفت طرح در حوزه زیرساخت‌ها و اطلاعات مکانی بوده است. علاوه بر آن اقدام به راه‌اندازی آزمایشگاه کیفی مجهزی کردیم که با بهره‌برداری از این آزمایشگاه، می‌توان در کوتاه مدت مشاغل تخصصی فراوانی در کشور ایجاد کرد.

معاون وزیر دفاع خاطرنشان کرد: همچنین ما به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم که برای اجرای پایان‌نامه‌های دوره‌های تحصیلات تکمیلی در حوزه‌های علوم زمین و سنجش از راه می‌توانند به صورت رایگان از این آزمایشگاه استفاده کنند.

معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان این که اطلاعات دقیق می‌تواند پایه تصمیم‌گیری‌های عقلایی باشد از راه اندازی  پژوهشکده مجازی ژئوماتیک با همکاری پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران و پژوهشکده مجازی اطلاعات مکانی با همکاری دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی خبر داد.

سردار مدیری در تبیین دستاوردهای سازمان جغرافیایی افزود: با توجه به اینکه در برخی از مناطق شمال‌غرب کشور روزهای آفتابی کم است؛ از این رو ما سامانه‌هایی برای تهیه نقشه‌های سریع و درجا طراحی کرده‌ایم.

به گفته رئیس سازمان جغرافیایی این سامانه مشتمل بر خودرویی است که با سه نوع پهپاد مجهز شده است و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌تواند در کمترین زمان موجود اطلاعات مورد نیاز را دریافت کرده و به کاربر ارائه دهد که این داده‌ها به نقشه‌های مکانی تبدیل خواهد شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

ملاحظات ساخت و ساز در حریم گسل

سابقه رخداد شش زلزله بالای ۶ ریشتر در بخش غربی گسل شمال تهران/عدم تاثیر زلزله دماوند بر گسل شمال تهران

زلزله ای به بزرگی ۳٫۹ دماوند را لرزاند

سخنگوی سازمان فضایی خبر داد: انجام هفت پرتاب تحقیقاتی و عملیاتی از ابتدای دولت فعلی/تصویب انجام ۳۰ پرتاب فضایی تا پایان ۱۴۰۶

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها