شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

وعده‌های نسل سومی برای شبکه علمی افتان و خیزان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:22010
یکشنبه، ۱۱ تیر، ۱۳۹۶ | 11:49

وعده‌های نسل سومی برای شبکه علمی افتان و خیزان کشور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم بهره‌برداری از نسل سوم شبکه علمی کشور، با اشاره به اینکه بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا دارای مراکز رشد و بنگاه ها هستند ،افزود: لازم است شبکه علمی کشور درخدمت تولید محتوای فاخر و ثروت حرکت کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکترمحمود واعظی در مراسم بهره برداری از شبکه علمی کشور، گفت: بهره برداری از این شبکه آرزوی من بود اما نه با نگاه فانتزی

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه معاونین وزیر ارتباطات و همکاران استانی انگیزه مضاعفی برای فعالیت این شبکه نشان دادند، افزود: لازم است دانشگاهها به مرکز تولید ثروت درکنار تولید علم تبدیل شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشگاه های بزرگ کشورها دارای مراکز رشد و بنگاهها هستند،افزود : شبکه علمی کشور باید درخدمت هدف تولید ثروت و مهارت آموزی باشد.

دکتر واعظی با اشاره به این که کار دانشگاه ها تولید محتوای علمی فاخر است ادامه داد: باید فعالیت های پژوهشی،کاربردی شود و شبکه علمی کشور این کار را خواهد کرد.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه این شبکه به سرعت بخشی و هم افزایی تولید محتوای فاخر در کل کشور کمک می کند، گفت : باید به شبکه های علمی دنیا متصل شویم و از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نگاه ما به شبکه ملی اطلاعات انتفاعی نیست ادامه داد : شرکت مخابرات ایران خمس فعالیت های خود را در شبکه ملی اطلاعات بپردازد.

وزیر ارتباطات اظهار کرد: بیاییم بار فعالیت اقتصادی را از دانشگاه برداریم.

وی  تصریح کرد: با راه اندازی شبکه علمی کشور، تعرفه از سازوکار دیگری تبعیت می کند و به مراتب ارزانتر می شود.

دکتر واعظی درباره تذکر مقام معظم رهبری در خصوص شبکه ملی اطلاعات، گفت : این تذکر در ارتباط با ماموریت های ما نبود، چرا که ما ازنظر فنی این شبکه را راه‌اندازی کرده ایم.

وی درباره محتوا و اطلاعات، تاکید داشتند دغدغه مقام معظم رهبری مربوط به همه دستگاه ها است که وزارت علوم به این سخنان رهبری توجه کردند.

محمد فرهادی وزیر علوم نیز در آیین رونمایی از نسل سوم شبکه علمی کشور اظهار کرد: این پروژه یکی از مهم ترین پروژه های ملی زیرساختی توسعه کشور است.
وی  ادامه داد: شبکه علمی کشور شاهراه ارتباطی انتقال دهنده مشترکان است که به اینترنت پرسرعت، امکانات پردازنده خاص و زیرساخت های فراوان نیاز دارد.
وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تاریخچه دو نسل قبلی شبکه علمی کشور از سال ۷۷ به بعد تصریح کرد:از سال ۹۴با پیگیری های فراوان در پی راه اندازی نسل سوم شبکه علمی کشور بودیم.
وی‌ ادامه داد: شبکه علمی کشور شاهراه اجرایی نفشه جامع علمی کشور محسوب می شود و راهبردهای کلان ۱، ۲، ۳، ۶، ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ نقشه جامع علمی کشور بدون این شبکه محقق نمی شود.
نسل سوم علمی کشور نگاهی نوین نسبت به دو نسل قبلی در عرصه خدمات دارد. در این شبکه به طور اساسی روش provider/customer حذف شده و هیچ نقطه متصلی در شبکه صرفا یک خدمت گیرنده تام نبوده و تمام نقاط متصل به شبکه، گاه خدمت گیرنده و گاه ،خدمت دهنده هستند.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نیز با بیان اینکه اتصال به نسل سوم شبکه علمی کشور ابتدا در واحدهای علمی شهر تهران و سپس در سایر کلانشهرها و مراکز استان‌ها امکانپذیر خواهد بود، گفت: این شبکه پیش‌شرط توسعه علمی کشور است.

دکتر فتح‌الله مضطرزاده با بیان اینکه اولین بار شبکه علمی کشور در سال ۷۷ به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران واگذار و در سال ۷۹ راه‌اندازی شد، اظهار کرد: این شبکه با حدود ۲۵۰ مشترک تا سال ۸۸ به کار خود ادامه داد.

رییس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران افزود: این شبکه به دلیل اینکه نتوانست خود را با تحولات سریع تکنولوژی دنیا وفق دهد، تقریبا مسکوت گذاشته شد و نسل دوم آغاز به کار کرد که این شبکه نیز چند سال فعال بود.

وی ادامه داد: بالاخره نسل سوم شبکه علمی کشور در سال ۹۴ آغاز به کار کرد که امروز به صورت رسمی راه‌اندازی می‌شود.

مضطرزاده تصریح کرد: بر اساس آنچه در پروانه شبکه علمی کشور آمده، این شبکه ابتدا در واحدهای علمی موجود در شهر تهران و بعد کلانشهرها و سپس در مراکز استان‌ها فعال شده و در نهایت سایر شهرستان‌ها نیز می‌توانند به این شبکه متصل شوند.

وی تاکید کرد: سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با توجه به تجارب گذشته و با بهره‌گیری از همه تجربیاتی که از نسل اول و دوم گرفته، با همکاری وزارت ارتباطات تمهیدات لازم را فراهم کرده تا بتواند این نسل سوم با استمرار و با کیفیت بالا در خدمت کشور و دانشمندان قرار گیرد.

مضطرزاده با بیان اینکه هم‌اکنون سرویس‌های زیادی را برای قرار دادن در نسل سوم تهیه کرده‌ایم، گفت: این شبکه می‌تواند به شبکه بین‌المللی نیز وصل شود. امیدواریم این شبکه هرچه بیشتر در خدمت علم و توسعه کشور قرار گیرد.

وی همچنین یادآور شد: کارهای بزرگ‌ علمی را بدون داشتن شبکه علمی نمی‌توان انجام داد و این شبکه پیش‌فرض و پیش‌شرط توسعه علمی کشور است. البته امیدواریم دانشگاه‌های کشور این شبکه را با بارگذاری محتواهای علمی خود قوی کنند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

رییس مرکز پژوهش های مجلس:خلأهای حقوقی مانع تحقق شهر هوشمند است

رییس سازمان فضایی ایران : صدور پروانه فعالیت اپراتور ماهواره‌ مخابراتی تصویب شد

نتایج اندازه‌گیری شدت امواج الکترومغناطیسی در نقاط مختلف تهران را آنلاین ببینید!

رییس پژوهشگاه فضایی ایران تغییر کرد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها