جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

جراحی پیچیده اصلاح کامل تترالوژی فالوت قلب با موفقیت در کشور انجام شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21871
شنبه، ۱۰ تیر، ۱۳۹۶ | 09:51

جراحی پیچیده اصلاح کامل تترالوژی فالوت قلب با موفقیت در کشور انجام شد

متخصصان جراحی قلب مرکز درمانی شهید مدرس موفق شدند با به کارگیری تکنیک‌های علمی و روش های نوین جراحی، جراحی پیچیده اصلاح کامل تترالوژی فالوت قلب را بر روی یک کودک شش ماهه با موفقیت به انجام برسانند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بیماری تترالوژی فالوت شایعترین بیماری قلبی مادرزادی است که باعث کبودی پوست (سیانوز) می‌شود و در واقع ناشی از افت اکسیژن خون است. عدم توجه به رفع این عارضه موجب نارسایی های مختلف و نهایتا مرگ بیمار می شود که با تشخیص به موقع و جراحی، بیمار زندگی طبیعی خود را ادامه می دهد.

این تیم جراحی به سرپرستی دکتر رامین بقایی و با حضور پزشک جراح، دکتر زهرا انصاری فوق تخصص جراحی قلب کودکان، دکتر علی دباغ فوق تخصص بیهوشی قلب، دکتر مراداف دستیار جراحی قلب و سایر تیم های تخصصی اطاق عمل و بیهوشی در مرکز درمانی شهید مدرس انجام شد.

دکتر رامین بقایی گفت: کشور ما از لحاظ علمی در این نوع جراحی از تکنیک های خوبی برخوردار است و مطابق استانداردهای بین المللی در حال پیشرفت است.

رئیس بخش جراحی قلب مرکز درمانی شهید مدرس توضیح داد: این عمل بر روی کودک شش ماهه از اهواز انجام شد که ۵ ساعت به طول انجامید. نتایج این عمل جراحی موفقیت آمیز بود و با رفع مشکلات بیمار در حین جراحی، وی هم اکنون در بخش ICU بستری است و وضعیت رضایت بخشی دارد.

دکتر بقایی ادامه داد: در این نوع عمل جراحی با توجه به اینکه بافت اصلی قلب در حال اصلاح و درمان می باشد، با استفاده از دستگاه قلب و ریه مصنوعی، گردش خون به خارج از بدن منتقل می شود و در این زمان جراح فرصت مشخصی دارد تا نقایص داخلی قلب را اصلاح کند. طی این زمان تیم جراحی مراقب کارکرد مناسب کلیه اعضا بدن هستند و با اتمام کار جراحی، گردش خون به داخل بدن بر می‌گردد و قلب تپش خود را از سر می‌گیرد و وضعیت به صورت نرمال و طبیعی بر می‌گردد.

دکتر بقایی عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، رئیس بخش جراحی قلب مرکز درمانی شهید مدرس و عضو هیأت بورد جراحی قلب ایران است

دکتر زهرا انصاری فوق تخصص جراحی قلب کودکان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در مورد این جراحی گفت: این عمل بدلیل وجود مشکلات مختلف درون قلب همچون تنگی راه خروجی به ریه، جابجایی شریان اصلی بدن، وجود سوراخ بین دو بطن و همچنین سن بسیار پایین بیمار و نیز کمبود اکسیژن خونی بسیار پیچیده و دشوار است که به یاری خداوند و تلاش تیم درمانی موفق شدیم آن را با موفقیت به پایان برسانیم.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاسیس دو مرکز تحقیقاتی جدید در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی استعفا داد

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برکنار شد/زالی سرپرست شد

انتشار کتاب محققان نانوی ایران توسط انتشارات بین‌المللی اشپرینگر

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها