جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

«روش پیش بینی رویت هلال ماه در ایران» منتشر شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21740
یکشنبه، ۴ تیر، ۱۳۹۶ | 11:48

«روش پیش بینی رویت هلال ماه در ایران» منتشر شد

تازه ترین کتاب استاد محمدرضا صیاد – پیشکسوت رویت هلال ماه – با نام “روش پیش بینی رویت هلال ماه در ایران” رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، مراسم رونمایی از این کتاب همراه با بررسی رویت پذیری هلال شوال ۱۴۳۸ و معرفی رسمی معیار رویت هلال ابداعی سید محسن قاضی میر سعید، عصر پنجشنبه در محل مرکز نجوم شهر ری برگزار شد.

در ابتدای نشست، احسان مهرجو، ویراستار کتاب «روش پیش بینی رویت هلال ماه در ایران» ضمن معرفی فصول مختلف کتاب به دقت نظر استاد صیاد در مراحل مختلف و بازخوانی های مکرر اثر از سوی وی اشاره کرد.

در ادامه صیاد هم طی سخنانی به تبیین ویژگی های علمی اثر جدید خود پرداخت و ضمن معرفی شیوه کار و مراحل استخراج داده ها از سال ۱۳۸۸ تا تیر ۱۳۹۵ روش گروه ۷۰ نقطه ای را تشریح کرد.

وی از انتشار کتاب دیگری در زمینه رویت هلال با عنوان معیارهای طلایی در آینده خبر داد.

صیاد در پایان به بررسی وضعیت رویت پذیری هلال شوال ۱۴۳۸ در پهنه ایران در روزهای شنبه و یکشنبه با استفاد از روش گروه ۷۰ نقطه ای پرداخت.

در ادامه مهندس سید محسن قاضی میرسعید، رکورددار جهانی رویت هلال ماه های جوان ضمن اشاره به آشنایی با استاد صیاد و ویژگی های علمی و اخلاقی استاد، به معرفی معیار فاز و ارتفاع و ویژگی های آن پرداخت و با بررسی چند هلال متفاوت توضیحاتی در خصوص نقایص معیارهای رویت پذیری قبلی ارائه کرد.

حجت الاسلام و المسلین تقدیری، رییس ستاد استهلال استان تهران و مرکز نجوم و علوم نوین آستان حضرت عبدالعظیم (ع)  نیز در ادامه برنامه ضمن تشکر از برگزاری این مراسم و تقارن آن با جلسه هماهنگی گروه های استهلال در استان تهران از تلاش های استاد صیاد و سایر علاقه مندان در مرکز نجوم تقدیر کرد. وی در سخنرانی خود از واژه های ماه جو و ماه یاب به جای رصدگران هلال استفاده کرد که مورد استقبال حضار قرار گرفت.

بخش پایانی برنامه بررسی رویت پذیری هلال شوال ۱۴۳۸ در دنیا بود که علی ابراهیمی سراجی ضمن بیان خاطراتی از صیاد از کار بر روی کتابی درباره تقویم تطبیقی ایران به کمک وی خبر داد.

ابراهیمی در ادامه به بررسی رویت هلال شوال و احتمال رویت هلال در روزگاه شنبه و بررسی مشخصات آن پرداخت و همچنین برخی از هلال های چالشی رمضان و شوال در سال های آینده از جمله رمضان ۱۴۴۰ را مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال در غروب پنج شنبه حتی با ابزار قوی در ایران قابل رویت نیست

توضیحات یک رصدگر مجرب هلال درباره علت رویت نشدن هلال به رغم پیش بینی رویت پذیری

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب شنبه در مناطق مختلف ایران قابل رویت است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها