جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

معمای شیوع یک ویروس مرگبار در شمال شرق ایران/میراث شوم بازار برده فروشان برای نیشابور و سبزوار!؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21634
چهارشنبه، ۷ تیر، ۱۳۹۶ | 11:21

معمای شیوع یک ویروس مرگبار در شمال شرق ایران/میراث شوم بازار برده فروشان برای نیشابور و سبزوار!؟

محققان مرکز تحقیقات التهاب و بیماری های التهابی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در تلاش‌اند برای نخستین بار ساختار ویروس لنفوتروپیک T انسانی تایپ یک (HTLV-۱) را در جمعیت ایرانی حامل این ویروس شناسایی کنند تا به عنوان یک منبع اطلاعاتی مهم در شناخت و درمان این بیماری در کشور استفاده شود.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، این ویروس با بیماری هایی از قبیل میلوپاتی، استرانژیلوییدس استرکورالیس و سرطان ویروسی مرتبط با لوسمی در ارتباط است به طوری که یک نفر از هر بیست تا بیست و پنج نفر آلوده شده با این ویروس به سرطان ناشی از آلودگی با این ویروس مبتلا می شوند.

این ویروس به طور شایع در جنوب غربی آمریکا، ژاپن، اوکیناوا، آفریقای مرکزی، ژاپن، جزایر کاراییب و با شیوع کمتر در فیلیپین و شمال شرق ایران منتشر است. ابتلا به این ویروس محدودیت سنی خاصی ندارد ولی با افزایش سن و جنسیت ارتباط دارد به طوری که نسبت مبتلایان زن حدود سه برابر مردان است.

دکتر هوشنگ رفعت پناه، رییس مرکز تحقیقات التهاب و بیماری های التهابی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: در پروژه ارائه سکانس ویروس HTLV-۱ (اچ تی ال وان) که از دو سال و نیم پیش در حال اجراست و ظرف چند هفته آینده تمام می شود تلاش دارد تمام مشخصات سکانس و ساختار ویروس مبتلایان بومی را مشخص کند. در ابتدای این پروژه کار بر روی ساختار سکانس ویروس در بیماران کریر و هم تی اس پی انجام و از این پس اگر کسی بخواهد در این زمینه کار درمانی انجام دهد می تواند از این منبع اطلاعاتی استفاده کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: این کار به اسم ایران شناخته خواهد شد و کمک خواهد کرد تا تفاوت بین افراد بیمار و ناقل بیماری مشخص و هر کس در آینده بخواهد واکسنی برای این بیماری طراحی و یا روش آزمایشگاهی ارائه دهد قطعا به این منبع مراجعه خواهد کرد.

وی گفت: هنگامی که بخواهیم برای عامل پاتوژن، واکسنی را تولید کنیم باید ساختار ژنتیکی بیماری را در اختیار داشته باشیم. با انجام این کار بر روی این بیماران اکنون می توان به عنوان منبع اطلاعاتی در خصوص این بیماری اقدامات لازم را صورت دهیم.

رییس مرکز تحقیقات التهاب و بیماری های التهابی در ارائه گزارش جامع مرکز تحقیقات بیماری های التهابی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید براین نکته که این مرکز در ابتدای سال ۱۳۹۰ کار خود را آغاز کرده است، گفت: با توجه به این که عمده کارهای این مرکز تحقیقات بر روی بیماری های اچ تی ال وی وان، بیماری های التهابی و بروگر متمرکز می باشد در تلاش هستیم تا در شورای پژوهشی دانشگاه تبدیل به مرکز تحقیقات اچ تی ال وی وان شده و تحت این عنوان کار خود را ادامه دهیم.

وی بیان داشت: استان خراسان رضوی و شهرستان های نیشابور و سبزوار از نظر آلودگی به ویروس اچ تی ال وان آمار بالایی را به خود اختصاص داده اند و از این جهت ایجاد مرکز تحقیقات اچ تی ال وی وان می تواند جهت شناسایی و کاهش آمار این بیماری کمک کننده باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، تصریح کرد: این مرکز دارای شش عضو هیأت علمی آموزشی و فاقد اعضای هیأت علمی پژوهشی است و تمام طرح های تحقیقاتی و مقالات خود را نیز به همت محققان آموزشی خود انجام می دهد.

رییس مرکز تحقیقات التهاب و بیماری های التهابی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: در این مرکز تحقیقات تلاش می شود تا روش های درمانی بیماری های اچ تی ال وی وان، بیماری عصبی اس پی، بیماری التهابی بورگر و ای تی ال؛ بیماری خونی ناشی از ویروس اچ تی ال وی وان شناخته شوند.

وی گفت: در شهر مشهد از هر ۱۰۰ نفر حدود ۱/۲ نفر به ویروس HTLV۱ آلوده هستند که این آمار در شهر سبزوار حدود ۶/۱ و در نیشابور هفت درصد را به خود اختصاص داده است. موازی با این مرکز ستادHTLV۱ نیز در دانشگاه وجود دارد که علاوه بر درمان بیماران تلاش در ایجاد ارتباط میان این مرکز و ستاد دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ابراز داشت: فرد مبتلا به ویروس HTLV۱ بین سه تا پنج درصد به این بیماری مبتلا و ۹۵ درصد سالم باقی می مانند؛ اما در مجموع این بیماری به عنوان معضلی بهداشتی برای کل استان خراسان رضوی به دلیل انتقال از طریق جنسی، شیر مادر و معتادان تزریقی شناخته می شود.

رییس مرکز تحقیقات التهاب و بیماری های التهابی ، بیان داشت: متاسفانه خانواده ها پس از فهم این موضوع که به این بیماری مبتلا شده اند نگرانی خود را به دلیل راه های انتقال در طول زندگی بروز داده و این مهم، معضلات اجتماعی، فرهنگی، بهداشتی و اخلاقی خاص خود را به دنبال داشته است؛ که تلاش داریم با معرفی این ویروس در مسیر حساسیت زدایی حرکت کنیم.

رفعت پناه ابراز داشت: از سال ۹۳ تا کنون حدود ۵۰ طرح تحقیقات در این مرکز ارائه شده است و میانگین سالانه ۲۰ مقاله از سوی اعضای هیأت علمی منتشر می شود.

وی در خصوص ارتباط ویروس اچ تی ال وی وان با سرطان گفت: ویروس اچ تی ال وی وان سرطان ای تی ال را که بیماری خونی بسیار مهمی است و ظرف دو ماه بیمار را از پای در می آورد ایجاد می کند. بیماری هپاتیت بی و سی نیز در صورت عدم مراقبت به بیماری های سرطانی تبدیل می شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بیان داشت: یکی از بهترین راه های پیشگیری در درمان بیماری هپاتیت بی، واکسن این بیماری و استفاده آن از سوی تمام افراد خانواده است؛ اما در مورد بیماری HTLV۱ باید با پیشگیری از راه های انتقال بیماری مراقب عدم انتقال آن از طریق شیر مادر باشیم.

رییس مرکز تحقیقات التهاب و بیماری های التهابی اظهار داشت: سالانه دو کارگاه با موضوعات تکنیک های کشت سلولی در مرکز تحقیقات برگزار و تلاش داریم تا با در اختیار گذاشتن امکانات آزمایشگاهی به دانشجویان پی اچ دی و کارشناسی ارشد حمایت های لازم را جهت پیشبرد اهداف تحقیقاتی این قشر انجام می دهد. این مرکز علاوه بر برگزاری همایش های مناسب کشوری اقدام به چاپ سه کتاب با عناوین ایمونولوژی سلولی ملکولی، مبانی ایمونولوژی و ویروس HTLV۱و بیماری ها وابسته کرده است.

وی تاکید کرد: در کاری مشترک مقاله ای را با موضوع درمان بیماری ATL به عنوان ویروس بیماری HTLV۱  انجام داده ایم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان داشت: این مرکز نه تنها در کشور بلکه در جهان به عنوان مرکز تحقیقات HTLV۱شناخته شده می باشد و مقالات این مرکز به دلیل درمانی بودن کاربردی ترین مقالات می باشند.

رییس مرکز تحقیقات التهاب و بیماری های التهابی ابراز داشت: این مرکز با توجه به کار روی سیستم ایمنی بدن در بیماری زایی نیز نقشی موثر و تلاش دارد تا با ارائه طرح های مشترک با جهاد دانشگاهی و  دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، به تعیین دلایل بروز بیماری در منطقه خراسان رضوی و مشخص کردن مکانیزم های نشان دهنده تعداد افراد آلوده در هر منطقه بپردازد.

دکتر رفعت پناه ابراز داشت: بر اساس اطلاعات تئوری این شبهه وجود دارد که رشد بیماری HTLV۱ در نیشابور به دلیل وجود بازار برده فروش ها در این شهر و انتقال ویروس از آفریقا بوده باشد و برای تائید و یا رد این نظریه که این ویروس از طریق افغان ها از مسیر راه ابریشم وارد منطقه خراسان رضوی شده است، بر روی حدود ۶۰۰ افغانی آزمایش بیماری را انجام داده و با توجه به دچار نبودن حتی یک افغانی این نظریه را رد کردیم.

وی در پایان گفت: رجیستری HTLV۱ نیز جزو رجیستری های ثبت شده دانشگاه می باشد؛ که در حال حاضر اطلاعات اولیه آن انجام و امید داریم با انجام این کار، اطلاعات و پیگیری های لازم در خصوص بیماران انجام شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

دستیابی محققان ایرانی به تکنیک تشخیص بیماری شبه‌سل

در پژوهشکده بوعلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق شد: تولید سه کپسول گیاهی موثر بر سیستم گوارش و کبد

کاهش عوارض شیمیایی داروهای ضد سرطان با دستاورد پژوهشگران کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها