جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

«جنگلهای هیرکانی» ۴۰ میلیون ساله، چند گام تا ثبت جهانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21325
یکشنبه، ۲۸ خرداد، ۱۳۹۶ | 14:13

«جنگلهای هیرکانی» ۴۰ میلیون ساله، چند گام تا ثبت جهانی

مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برگزاری سومین نشست کارگاه مشورتی و هماهنگی ثبت جنگل های هیرکانی به عنوان میراث طبیعی جهانی و بررسی پیشرفت کار گفت: پرونده جنگلهای هیرکانی سال ۲۰۱۸ به یونسکو ارسال می شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران سومین نشست کارگاه مشورتی و هماهنگی  ثبت جنگل های هیرکانی به عنوان میراث طبیعی جهانی با حضور نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور ، ارزیاب و مشاور اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعتIUCN ، نماینده بنیاد سوکو از کشور آلمان، جمعی از دانشگاهیان دانشگاه تربیت مدرس نور وبه میزبانی سازمان میراث طبیعی، صنایع دستی و گردشگری از  ۲۲ تا ۲۵ خردادماه سال جاری در آمل برگزار شد.

حمید گشتاسب مدیرکل دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اولین نشست هماهنگی تدوین پرونده جنگلهای هیرکانی برای ثبت به عنوان میراث طبیعی جهانی در دی ماه سال ۱۳۹۵ و به میزبانی معاونت محیط زیست طبیعی برگزار شد، افزود: درآن نشست نقشه راه تدوین و تهیه پرونده به امضای مسئولین ذی ربط دستگاه های  متبوع رسید و متعاقبا” دومین جلسه نیز در بهمن سال ۱۳۹۵ برای پیگیری کار برگزارشد.

وی هدف از برگزاری این نشست تخصصی را، هماهنگی در راستای معرفی سایت های واجد شرایط برای معرفی و همچنین بررسی گزارش پیشرفت کار دانست و گفت: با توجه به نقشه راه، جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا درسال ۲۰۱۸ میلادی پرونده مذکور را به یونسکو ارسال کنند.

وی با تاکید بر اینکه غالب سایت های پیشنهادی در زمره مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است ، افزود: ثبت این مناطق در فهرست میراث های جهانی گام مثبتی برای مدیریت کارا تر در آینده خواهد بود.

جنگل‌های هیرکانی یا جنگل ‌های مختلط خزری – هیرکانی یک زیست‌ منطقه در زیست‌ بوم جنگل ‌های مختلط پهن‌ برگ حاشیه جنوبی دریای خزر به مساحت ۵۵٬۰۰۰ کیلومتر مربع است که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر و در دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.

این جنگل از منطقه هیرکان جمهوری آذربایجان آغاز و تا استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و سازمان میراث فرهنگی است.

جنگل‌های هیرکانی با قدمت ۴۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌‌های جهان به شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

در تهران راه اندازی می شود: مرکز آموزشی و پژوهشی مدیریت خطرپذیری و تاب آوری زلزله منطقه غرب و مرکز آسیا

خطر از دست دادن جایزه «ابن سینا» یونسکو به دلیل بدهی معوقه!

تاکید شورای عالی امنیت ملی بر امنیتی نبودن حوزه تنوع زیستی و ژنتیک

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها