جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

تولید دستگاه‌های سنگ‌شکن لیزری توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21277
یکشنبه، ۲۸ خرداد، ۱۳۹۶ | 12:01

تولید دستگاه‌های سنگ‌شکن لیزری توسط محققان کشور

یکی از شرکت‌های فناور کشورمان توانسته است با تولید دستگاه‌های لیزر پزشکی و همچنین کیت‌های تخصصی برای آموزش لیزر، ضمن وارد کردن فناوری لیزر به عرصه سلامت زمینه توسعه این فناوری را با زیرساخت‌های آموزشی و آزمایشگاهی فراهم کند.

به گزارش دیده بان علم ایران  صنعت اپتیک و لیزر افق‌های گسترده‌تری را پیش روی خود می‌بیند و در عرصه‌های گوناگونی از جمله سلامت، مهندسی، صنایع و مواد جای پای خود را تثبیت کرده است. اما تجهیزات آزمایشگاهی این عرصه و همین‌طور ابزارهایی که بتوانند زمینه‌ی آشنایی و ترویج این فناوری پیشرفته را فراهم کنند روی دیگر سکه‌ی توسعه فناوری است و بر همین اساس، یکی از شرکت‌های فناور کشورمان توانسته است با تولید تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و آموزشی پا در این عرصه بگذارد.

به گفته مدیرعامل این شرکت فناور، لیزر با تولید پرتو نوری با ویژگی‌های خاص بر اساس نوعی از تابش‌های الکترومغناطیسی تحت عنوان گسیل القایی، تقویت می‌شود و لیزر سنگ شکن هولمیوم نیز از این قاعده مستثنی نیست.

این فعال فناور به تولید پرتو نوری برای از بین بردن سنگ کلیه در این نوع لیزر گفت: در این لیزر که در دسته لیزرهای حالت جامد قرار می‌گیرد، نور خروجی از لیزر از طریق یک فیبر به مکانی که سنگ قرار دارد هدایت می‌شود و پزشک معالج پس از دسترسی و مشاهده‌ی سنگ، توسط یک پدال با ایجاد پالس لیزر، سنگ را ذره ذره، خرد کرده و آن را به قطعات کوچکتر تقسیم می‌کند یا کاملا از بین می‌برد تا بصورت مستقیم یا غیرمستقیم از بدن خارج شود.

کیت لیزر پیشرفته که برای اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده است، یکی دیگر از محصولات فناورانه این حوزه است که به گفته‌ی ايرج مشايخي، مجموعه ای از لیزرهای پیشرفته است و در یک ساختار آموزشی ارائه شده است.

چهار لیزر نیمه هادی، لیزر پیوسته، لیز پالسی و لیزرهارمونیک دوم (سبز) بخش‌های این مجموعه است که قابلیت اضافه و یا کم کردن هر کدام از آن‌ها را برای کاربر فراهم می آورد.

این فعال فناور با بیان این‌که طراحی کیت لیزر به گونه‌ای است که کاربر با هر چهار لیزر به طور کامل آشنا می‌شود، گفت:  با تغییر ساختار کیت، با تمام ویژگی‌های این لیزرها از جمله پارامترهای وابسته و نحوه عملکرد آن ها اشراف کامل پیدا کند. از دیگر ویژگی های این کیت که آن را منحصر به فرد می کند، عدم احتیاج به کالیبراسیون است.

مشایخی، ایجاد اشتغال برای تعدادی از فارغ‌التحصیلان کشور و همچنین همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی را یکی از دستاوردهای این شرکت فناور عنوان کرد و گفت: فناوری یاد شده با تکیه بر متخصصین داخلی به‌دست آمده و آموزش عملی و تئوری لیزر در سطوح مختلف با استفاده از اساتید مجرب، از دیگر فعالیت‌هایی است که این شرکت برای توسعه دانش فنی لیزر انجام می‌دهد.

اما این فعال فناور، ضرورت حمایت از توسعه بازار داخلی و بین‌المللی شرکت‌های فناور داخلی را راه‌کاری کلیدی برای توسعه فناوری بومی و ایجاد اشتغال دانست و گفت: توانمندی متخصصان داخلی برگ برنده و نقطه‌ی قوت شرکت‌های فناور کشور است اما شکوفایی و رشد این ظرفیت، با ایجاد راه و هموار کردن مسیر فروش و صادرات محصولات تولید شده در بازارهای بین‌المللی علاوه بر بازارهای داخلی ممکن می‌شود که حمایت‌های لازم از ارائه محصول در بازارها و نمایشگاه‌ها می‌تواند به این موضوع کمک کند.

 

انتهای پیام

مطالب مرتبط

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از اخذ استاندارد مدیریت تجهیزات پزشکی

رونمایی از محصول ایرانی برای انجام اعمال جراحی مفاصل

خط تولید دستگاه تنفس مصنوعی در کشور به بهره‌برداری رسید

ساخت دستگاه الکتروشوک قلبی با فناوری جدید در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها