جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید شیرین‌کننده بدون کالری از گیاه استویا به روشی جدید در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:21074
چهارشنبه، ۲۴ خرداد، ۱۳۹۶ | 14:44

تولید شیرین‌کننده بدون کالری از گیاه استویا به روشی جدید در کشور

دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد رشته فیتوشیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان موفق به اختراع و ثبت نتیجه پایان‌نامه تحصیلی خود به عنوان یک تکنولوژی نوین با عنوان «استحصالگر شیرین کننده بدون کالری» به نام تجاری SEM-16 از گیاه استویا شد.

به گزارش دیده بان علم ایران سمیه آقابیک، دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد فیتوشیمی دانشگاه آزاد اسلامی گرگان در توضیح اختراع استحصالگر شیرین کننده بدون کالری، گفت: امروزه استفاده از شیرین کننده استویا که ترکیبی با منشأ طبیعی است، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مورد استقبال جدی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه استویا یک گیاه بومی کشورهای برزیل و پاراگوئه است و در ایران از چندین سال قبل بصورت کشت بافت و ریز ازدیادی تولید شده و در چند استان از جمله گیلان، مازندران، گلستان و اردبیل به سرعت در حال توسعه است، گفت: این شیرین کننده انرژی ‏زا نیست و می‏ تواند جایگزین مناسبی برای شیرین کننده‏‌های مصنوعی مانند آسپارتام، ساخارین و سیکلامات باشد، بدون آنکه اثرات ناشی از سوء مصرف این شیرین کننده‏‌ها را به همراه داشته باشد به همین دلیل لقب شیرین کننده بدون کالری به این ترکیب داده شده است.

آقابیک با اشاره به استحصال استویوزید از گیاه استویا با درصد خلوص بسیار بالا و مبتنی بر یک تکنولوژی نوین در واحد گرگان برای نخستین بار، گفت: استحصالگر جدید که برای اولین بار در دنیا معرفی شده است دارای تاییدیه ثبت اختراع به شماره ثبت ۹۲۲۳۹ در طبقه بندی بین المللی A23L 27/00 بوده و اقدامات اولیه برای اخذ پروانه تولید از وزارت بهداشت و درمان نیز انجام شده است.

وی که اکنون یک شرکت دانش بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی گرگان را به همراه جمعی از استادان و فارغ التحصیلان این رشته به ثبت رسانده است، خاطر نشان کرد: طبق مذاکراتی که با تعدادی از صنایع داروسازی و صنایع غذایی از جمله صنایع تولید نوشیدنی­ های گازدار استان و سایر استان­ های همجوار شده است امیدواریم با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی گرگان، فرآیند تولید نیمه صنعتی و صنعتی این شیرین کننده بدون کالری به سرعت طی شده و تولید انبوه آن برای ورود مقرون به صرفه در بازار ایران آغاز شود.

این محصول تاکنون در چندین نمایشگاه از جمله نمایشگاه جشنواره فرهیختگان، نمایشگاه ملی هفته پژوهش، آزاد اکسپو و نمایشگاه های استانی شرکت کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

کاهش ساعات موظفی تدریس اعضای هیات علمی فناور دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد، مهلت دفاع از پایان‌نامه ها را تمدید کرد

پذیره‌نویسی “فراصندوق سرمایه‌گذاری” آغاز شد

آزمون جامع دکتری دانشگاه آزاد به آذرماه موکول شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها