پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

آخرین رقم وام دانشجویان دکتری اعلام شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20929
دوشنبه، ۲۲ خرداد، ۱۳۹۶ | 14:18

آخرین رقم وام دانشجویان دکتری اعلام شد

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: ثبت‌نام برای وام ویژه دکتری بر اساس اعلام صندوق رفاه دانشجویان از ۱۳ خرداد آغاز شده و تا ۱۵ تیرماه انجام می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران دکتر مجتبی صدیقی با اعلام این خبر اظهار داشت: سیاست‌های حمایت از دانشجویان دکتری از برنامه‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم است و آنچه در حوزه ما برای حمایت از دانشجویان دکتری دنبال می‌شود بحث کمک‌هزینه تحصیلی، کمک هزینه مسکن و کمک هزینه دوره‌های کوتاه‌مدت دانشجویان دکتری است که حمایت‌های خود را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان یادآور شد: تا سال ۹۲ تسهیلات پژوهانه دانشجویان دکتری که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تأمین می‌شد، تعداد محدودی بود و هر بار حدود ۱۰۰۰ نفر از دانشجویان را پوشش می‌دادند و سقف پرداخت هم ۵ میلیون تومان برای یک دوره دانشجوی دکتری بود.

دکترصدیقی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست‌های نقشه جامع علمی کشور این بود که از دانشجویان دکتری حمایت کنیم ولیکن این حمایت‌ها به شکل پرداخت‌های بلاعوض نباشد.

وی ادامه داد: در این رابطه نیاز بود یک حرکت جدی صورت بگیرد، احساس کردیم صندوق رفاه دانشجویان می‌تواند در این زمینه کمک کند و عامل اصلی این کار باشد و آیین‌نامه وام ویژه دانشجویان دکتری بر این مبنا تصویب شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان تأکید کرد: در سال ۹۳ رقم وام ویژه دکتری بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در هر ماه بود که به دانشجویانی که امتحان جامع را داده باشند و وارد کار رساله شده باشند، پرداخت می‌شد.

دکترصدیقی تصریح کرد: عملکرد ما در سال ۹۳ در خصوص پرداخت این وام ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که به ۲ هزار و ۵۹۹ نفر وام پرداخت شد. در سال ۹۴، ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر پرداخت شد که مبلغ ۲۰۱ میلیارد ریال شد.

وی گفت: سال ۹۵ رقم را بالاتر بردیم و بین ۶۵۰ تا ۷۵۰ هزار تومان وام به هر دانشجوی دکتری برای هر ماه پرداخت کردیم که ۳۰ هزار و ۵۶۲ نفر وام به مبلغ ۵۸ میلیارد تومان پرداخت شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: در سال ۹۶ یک هم‌افزایی با سیستم بانکی صورت گرفت تا بتوانیم جمعیت بیشتری را پوشش دهیم و با بررسی‌های صورت‌گرفته با بانک توسعه و تعاون تفاهم‌نامه‌ای امضا شد.

دکترصدیقی تأکید کرد: بر مبنای این تفاهم اعتبار امسال مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۵۲ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و روند دریافت این وام هم ساده‌تر شده است.

وی در ادامه با اشاره به اعتراض برخی دانشجویان دکتری تأکید کرد: با این روند دانشجویان از ابتدا تا انتهای تحصیل به مدت ۴۸ ماه می‌توانند از این وام استفاده کنند، قبلاً صندوق رفاه ۲ ترم تحصیلی را پوشش می‌داد ولی اکنون با این روند پوشش کاملی خواهیم داشت.

رئیس سازمان امور دانشجویان یادآور شد: با این روند مانند سایر وام‌های صندوق پرداخت ۶۰ ماهه است و ۲ سال هم تنفس دارد، این مسئله هم برای دانشجویان آقا و هم برای دانشجویان خانم است که قبلاً برای خانم‌ها این تنفس ۲ ساله وجود نداشته است.

دکترصدیقی خاطرنشان کرد: ضمانت این وام تا سقف ۱۵ میلیون تومان تعهد یک کارمند یا جواز کسب نیاز دارد و بالاتر آنکه تا سقف ۳۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است، تعهد دو کارمند نیاز است.

وی گفت: برای سادگی کار هماهنگی شده نماینده بانک به حوزه دانشجویی مراجعه و فرم‌های مورد در آنجا تکمیل شود که نیاز به مراجعه دانشجو به بانک نباشد، به سفته هیچ تعهد دیگر به جز ضمانت که گفته شد هم نیاز نیست.

دکترصدیقی تصریح کرد: ما نگرانی از روند پرداخت این وام نداریم ولی باز یک کمیته نظارت، ارزیابی و پیگیری برای رصد موضوع پیش‌بینی شده تا هرجا مشکلی به وجود آمد این مشکل سریعاً برطرف شود بنابراین مسیر گرفتن وام ویژه دکتری نسبت به سال گذشته ساده‌‌تر است.

رئیس سازمان امور دانشجویان تصریح کرد: ممکن است دانشجویانی بگویند ما مایل نیستیم که از طریق سیستم بانکی وام را دریافت کنیم که در این صورت صندوق رفاه پیش‌بینی کرده تا از همان وام تحصیلی صندوق استفاده کنند.

وی افزود: علاوه بر این وام ضروری ۳ میلیونی هم در نظر گرفته شده، یک وام هم برای پایان‌نامه‌های کاربردی به مبلغ ۲.۵ میلیون تومان پیش‌بینی شده است به دانشجویان دکترای روزانه، غیربورسیه و بورسیه‌های جایابی نشده پرداخت خواهد شد.

دکترصدیقی در پایان گفت: جمعیت استفاده‌کننده از تسهیلات دوره‌های کوتاه‌مدت در سال ۹۱، ۵۰۹ نفر بود در حالی‌که سال ۹۵ به ۱۵۸۸ نفر رسید که از این تعداد در سال گذشته هزار و ۱۰۲ نفر به خارج کشور اعزام شدند و مابقی هم در دانشگاه‌های داخل مشغول شدند.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

بیانیه اتحادیه انجمن‌های ایرانی علوم ریاضی در خصوص مصوبه کنکوری شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی

سازمان سنجش، پیگیر حذف بومی‌گزینی و کاهش سهمیه‌های کنکور به چهار سهمیه

پژوهشگر ایرانی در «نیچر» مطرح کرد: چرا نباید اخذ دکتری را به چاپ مقاله منوط کرد؟

مرکز آمار مکلف به انتشار سالانه آمار اشتغال دانش آموختگان براساس رشته و مقطع تحصیلی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

  1. Chem گفت:

    سلام.خسته نباشید… آخه به نظر شما دانشجوی دکتری که بعد از فارغ تحصیلی نتونه کار پیدا کنه اون وقت قسط این وام ها رو چطور پرداخت کنه حالا چه ۲ سال تنفس چه کمتر…اول اینکه دانشجو دکتری باید حقوق داشته باشه حالا هم که نداره و شما تلاشتون رو صرفا برای وام انجام دادید پس بهتر هست بگید پرداخت اقساط بعد از سر کار رفتن باشه…

سرخط خبرها