پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

درمان سوختگی بسیار شدید با پوست زیست مهندسی شده در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20926
چهارشنبه، ۲۴ خرداد، ۱۳۹۶ | 14:28

درمان سوختگی بسیار شدید با پوست زیست مهندسی شده در کشور

یافته های محققان کشورمان نشان می‌دهد پانسمان با استفاده از پرده آمنیوتیک انسان و سلول‌های بنیادی تاثیر قابل توجهی در بهبود سوختگی‌های شدید خصوصا در دو هفته اول درمان دارد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، سوختگی در اثر سوانح مختلف، سالیانه به افراد زیادی در جوامع صدمه می‌زند. درجات مختلفی از سوختگی وجود دارد. سوختگی‌های شدید عوارض و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت و ظاهر افراد دارند که درمان آنان دغدغه دیرینه علوم پزشکی بوده است.

به دنبال یافتن راهی برای درمان سوختگی‌های شدید، دکتر باجوری، دکتر اقدمی، دکتر فرج‌زاده، دکتر آذرگشت، دکتر سید اسماعیل حسن‌پور، دکتر حجت مولایی، دکتر صدرالله معتمد و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان ۱۵ خرداد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان بابک، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن روند بهبود زخم در حیوان مدل آزمایشگاهی (رت) با استفاده از پرده آمنیوتیک انسان و سلول‌های بنیادی مورد بررسی قرار گرفت.
در این آزمایش حیوانات مدل آزمایشگاهی دچار سوختگی به چهار گروه تقسیم شدند، گروهی که پانسمان معمولی دریافت کرد، گروهی که به وسیله پرده آمنیوتیک انسان پانسمان شد و دو گروهی که پرده آمنیوتیک غنی شده با سلول‌های بنیادی چربی یا فیبروبلاستی دریافت کرد.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی American Journal of Surgery به چاپ رسیده است، نشان داد، چهارده روز پس از آغاز درمان، میزان بهبود در گروه دریافت کننده غشاء آمنیوتیک و سلول فیبروبلاستی ۸۱ درصد، غشاء آمنیوتیک و سلول بنیادی چربی ۸۱ درصد، غشاء آمنیوتیک به تنهایی ۷۴ درصد و گروه کنترل ۶۹ درصد بود. بسته شدن زخم در گروه‌های دریافت کننده غشا و سلول ۴۰ روز، در گروه دریافت کننده غشا به تنهایی ۵۰ روز و در گروه کنترل ۶۰ روز طول کشید. بررسی‌های بافت شناسی نشان داد که گروه‌های دریافت کننده غشا و سلول کمترین میزان التهاب را در محل زخم داشته‌اند.
ننایج این پژوهش نشان می‌دهد، حضور سلول‌های فیبروبلاستی و سلول‌های بنیادی چربی در کنار غشاء آمنیوتیک که نمونه‌ای از پوست‌های زیست مهندسی شده است، می‌تواند روند بهبود سوختگی‌های شدید را به خصوص در ۱۴ روز نخست تسهیل کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها