- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

آزمایش فیزیکدان کانادایی بررسی می کند: ذهن انسان می تواند بر فیزیک غلبه کند؟

یک آزمایش کوانتوم کلاسیک می تواند محدودیت های ذهن انسان را آشکار کند.

به گزارش دیده بان علم ایران به نوشته نیوساینتیست، مرز بین ذهن و ماده را می توان با استفاده از پیچی جدید در یک آزمایش به خوبی شناخته شده در فیزیک کوانتوم تست کرد.

طی دو دهه گذشته یک نوع از آزمایش شناخته شده به عنوان آزمایش بل موئد غرابت مکانیک کوانتوم و  به طور خاص “اقدام شبح وار در فاصله” بوده است.

اکنون، نظریه پردازی به نام لوسین هاردی از موسسه فیزیک نظری Perimeter در اونتاریای کانادا یک آزمایش تست بل با استفاده از چیزی بی سابقه پیشنهاد می کند: آگاهی انسان.

اگر چنین آزمایشی انحراف از مکانیک کوانتومی نشان داد، می تواند اولین شواهد از این که ذهن ما به طور بالقوه غیر مادی است را فراهم کند.

عمل شبح وار در فاصله، عبارت انشتین برای یک اثر کوانتومی موسوم به  entanglement بود. اگر دو ذره درهمتنیده هستند، به نظر می رسد اندازه گیری حالت یک ذره فورا متاثر از حالت دیگری است حتی اگر چند سال نوری از هم جدا باشند.

اما عبور هر سیگنال بین آنها باید با سرعتی بیشتر از سرعت نور باشد که محدودیت سرعت کیهانی را می شکند. این مساله ناقص بودن نظریه کوانتوم و این که نظریه ای عمیق تر وجود دارد که می تواند رفتار ذرات را بدون توسل به نفوذ عجیب و غریب توضیح دهد به انشتین نشان داد.  برخی فیزیکدانان از آن زمان برای پیدا کردن این نظریه عمیق تر تلاش می کنند.

در سال ۱۹۶۴، فیزیکدانی به نام جان بل، راه را برای آزمایش این که آیا ذرات در واقع در یکدیگر نفوذ می کنند هموار کرد. او آزمایشی ابداع کرد شامل ایجاد یک جفت ذره گرفتار و ارسال یکی از آنها از محل A و دیگری به سمت محل B. در هر نقطه یک دستگاه وجود دارد که اسپین ذره را نشان می دهد.

تنظیمات بر روی دستگاه – برای مثال، برای اندازه گیری چرخش ذره در جهت ۴۵ یا -۴۵ درجه – با استفاده از مولد عدد تصادفی انتخاب شده و بدین ترتیب در زمان اندازه گیری تنظیمات B برای A شناخته شده نیست و بلعکس.

اندازه گیری ها برای جفت ذرات گرفتار متعدد انجام می شود. اگر فیزیک کوانتوم درست است و در واقع عمل شبح وار در یک فاصله وجود دارد پس نتایج حاصل از این اندازه گیری ها تا حدی بسیار بیشتر از آن که اگر اینشتین درست بود همبسته است. همه چنین آزمایش هایی تا کنون از فیزیک کوانتوم حمایت کرده اند.

با این حال، برخی از فیزیکدانان استدلال کرده اند که حتی مولدهای عدد تصادفی هم ممکن است واقعا به صورت تصادفی نباشند. آنها می توانند با فیزیکی که ما هنوز نمی شناسیم اداره شوند و این به اصطلاح “super-determinism” می تواند همبستگی های مشاهده شده را توضیح دهد.

اکنون، لوسین هاردی پیشنهاد کرده که اندازه گیری ها در A و B ممکن است با چیزی که می تواند بالقوه جدا از جهان مادی باشد کنترل شود: ذهن انسان.

به گفته هاردی، رنه دکارت – فیلسوف فرانسوی – این دوگانگی ذهن – ماده را مطرح کرده جایی که ذهن در خارج از فیزیک متعارف در جهان فیزیکی دخالت می کند.

سوال «اراده آزاد»

برای آزمایش این ایده، هاردی آزمایشی ارائه کرده که در آن A و B در۱۰۰ کیلومتری از هم قرار دارند. در هر انتها، در حدود ۱۰۰ انسان قرار دارند که دارای هدست های EEG هستند که می تواند فعالیت مغز آنها را بخواند. این سیگنال ها سپس برای تغییر تنظیمات بر روی دستگاه اندازه گیری در هر محل استفاده می شوند.

ایده، انجام تعداد بسیار زیادی از اندازه گیری ها در A و B و استخراج کسر کوچکی است که در آن سیگنال های EEG باعث تغییر در تنظیمات در A و B بعد از جدا شدن ذرات از جای اصلی شان می شوند البته قبل از این که وارد و اندازه گیری شوند.

اگر مقدار همبستگی بین این اندازه گیری ها با آزمون های قبلی بل همسان نباشد، نشان دهنده نقضی در نظریه کوانتوم است بدین صورت که اندازه گیری ها در A و B توسط فرآیندهای خارج از حوزه فیزیک استاندارد کنترل می شود.

هاردی با بیان این که چنین یافته ای می تواند به بحث ها در مورد وجود اراده آزاد دامن بزند، اظهار داشت: این مساله می تواند به این معنی باشد که حتی اگر  فیزیک، جهان مادی را دیکته می کند ذهن انسان از همان ماده ساخته نشده به این معنی که ما می توانیم با اراده آزاد بر فیزیک غلبه کنیم.

به عقیده این فیزیکدان کانادایی این امر به معنی حل و فصل مساله نیست، اما قطعا مدارای زیادی با مقوله اراده آزاد دارد.

انتهای پیام