پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

شناسایی گونه جدیدی از سنجاب پرنده در آمریکا

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20759
شنبه، ۲۰ خرداد، ۱۳۹۶ | 17:09

شناسایی گونه جدیدی از سنجاب پرنده در آمریکا

دانشمندان موفق به کشف گونه جدیدی از سنجاب های بالدار شدند که در سواحل اقیانوس آرام در شمال آمریکا زندگی می‌کند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران، سنجاب‌های بالدار امریکایی کوچکند، شب ها فعالیت می‌کنند و می پرند. آنها در آلاسکا و هندوراس زنندگی می‌کنند. در حقیقت این نوع حیوانات مانند خفاش‌ها و پرندگان پرواز نمی‌کنند. آنها با باز کردن پرده‌های پوستی (که از مچ دست و بازو تا مچ پا امتداد می‌یابد) از درختی به درخت دیگر می‌پرند.
دم بال مانند آنها باعث کمک به جهشی بیشتر در این حیوان می شود. توانایی پرش در سنجاب‌های پرنده بسیار چشمگیر است. آنها قادرند تا حدود ۱۰۰ متر بپرند. تغییر جهت با استفاده از دم بعنوان یک هدایت‌کننده، حرکت دست‌ها و پاها و مهارت بالا در به کار بردن اندام های پرواز نشانه زیرکی این حیوان است.
دانشمندان بر این عقیده بودند که تنها دو نوع  از این گونه وجود دارد: سنجاب پرنده جنوبی و سنجاب پرنده شمالی.
اما در حال حاضر، اطلاعات ژنتیکی نشان می‌دهد که این گونه جدید، گونه سوم است زیرا از دو گونه دیگر مجزا بوده و دورگه نمی‌باشد. گونه جدید شناسایی شده سنجاب پرنده، هرمبولت (Humboldt) نام‌گذاری شده است.
این گونه در سواحل اقیانوس آرام از جنوب بریتیش کلمبیای کانادا تا کوه‌های جنوبی کالیفرنیا زندگی می‌کند.
پروفسور جیم کیناجی از دانشگاه واشنگتن و موزه فرهنگ و تاریخ طبیعی بارکه اظهار کرد: حدود ۲۰۰ سال ما بر این باور بودیم که تنها یک گونه سنجاب در شمال غربی وجود دارد تا زمانی‌که برای اولین‌‎بار با افزودن میتوکندری DNA ژنوم هسته‌ای را بررسی کردیم. نتایج تجزیه و تحلیل DNA قابل توجه بود و نشان می‌داد که هیچ جهش ژنی بین ژن‌های نوع ساحلی اقیانوس آرام و نوع داخلی، اقلیمی و شایع متعلق به سنجاب بالدار شمالی رخ نمی‌دهد، حتی هنگامی که این دو ژن با هم برخورد می‌کنند.
نتایج مطالعه جدید که در مجله Mammology منتشر شده نشان می‌دهد هرمبولت و سنجاب‌های بالدار شمالی با هم در مکان‌های مشابهی مانند واشنگتن غربی و بریتیش کلمبیای غربی زندگی می‌کنند.
ممکن است در مطالعات آینده پیوند نژادی بین این دو نوع مشخص شود. اگرچه کارشناسان در مکان‌هایی که تحقیق انجام داده‌اند چیزی درباره پیوند این دو نژاد مختلف پیدا نکرده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

جمشید درویش، استاد برجسته جانورشناسی درگذشت

کشف نخستین گونه دو زیست هزار پا در جهان

مشاهده یک ماهی عجیب با دندان هایی شبیه به انسان!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها