- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

عضویت ایران در کنسرسیوم ‌آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی جهان

مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به عضویت کنسرسیوم آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی در آمد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، ذخایر زیستی میکروبی که عامل انکارناپذیری در پژوهشهای علمی، بیوتکنولوژی و صنایع زیستی محسوب می‌شوند نقش مهمی در توسعه تکنولوژی، اقتصاد و امور اجتماعی کشورها ایفا می‌کنند. از این رو ظرفیت‌سازی، دسترسی قانونی به ذخایر زیستی و بهره برداری عادلانه از این منابع نقشی کلیدی در حفاظت و بهره‌برداری پایدار از این ذخایر ارزشمند خواهد داشت.

در همین راستا، مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به عضویت کنسرسیوم آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی در آمد.

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص این عضویت گفت: کنسرسیوم آسیایی حفاظت و کاربرد پایدار ذخایر میکروبی The Asian Consortium for the Conservation and Sustainable Use of Microbial Resources (ACM) در سال ۲۰۰۴ با هدف  توسعه همکاری ها بین دولت ها و سازمانهای عمومی فعال در زمینه حفاظت و بکارگیری پایدار ذخایر زیستی میکروبی در قاره آسیا پایه گذاری شد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۵ مرکز از ۱۴کشور آسیایی از جمله ژاپن، چین، کره، هند، تایلند، مالزی، اندونزی، ویتنام، فیلیپین، مغولستان، لائوس، میانمار و کامبوج به عضویت این کنسرسیوم در آمده اند و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران تنها مرکزی در کشور است که برای عضویت در این کنسرسیوم پذیرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: اهداف عمده این کنسرسیوم افزایش سطح همکاریها بین مراکز ذخایر زیستی، توسعه پژوهشها  و دانش فنی در زمینه کاربردهای صنعتی منابع میکروبی، ارتقاء سطح دانش نیروی انسانی، تبادل ایده ها و اطلاعات، برگزاری نشست های علمی و افزایش سطح آگاهیهای عمومی نسبت به فعالیت های کنسرسیوم می باشد.

فاضلی بیان کرد: اعضای این کنسرسیوم تلاش می کنند  ضمن رعایت وفاداری نسبت به معاهدات معتبر بین المللی،  مکانیسم های مناسب تبادل ذخایر زیستی در بین اعضا  را تبیین کنند و با تقویت و توسعه روابط بین اعضا ظرفیت سازی لازم در زمینه توسعه دانش تخصصی در زمینه میکروبیولوژی را فراهم آورند.

انتهای پیام