پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

گردهمایی بزرگ برای بررسی «بحران آب» کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2058
سه شنبه، ۱ تیر، ۱۳۹۵ | 09:51

گردهمایی بزرگ برای بررسی «بحران آب» کشور

دومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران به عنوان بزرگترین گردهمایی آب کشور، از دوم تا چهارم شهریورماه امسال به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر جهانگیر عابدی کوپایی، دبیر این کنگره ملی با اعلام این خبر گفت: اگر به بحران آب در کشور توجه نشود، بسیاری از معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت.

عابدی کوپایی با اشاره به قرارگیری کشور در اقلیم خشک و نیمه خشک و نیز اهمیت تولید محصولات کشاورزی بعنوان اولویتی اجتناب ناپذیر برای حفظ امنیت غذایی کشور افزود: به دلیل سهم بالای مصرف آب در این بخش، مدیریت و برنامه ریزی علمی در آبیاری و زهکشی، نقش مؤثری در کاهش فشارهای وارده به منابع آب ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم ارائه راهکارهای مطمئن، دقیق و پایدار برای مواجهه با این چالش ملی تصریح کرد: جامع‌نگری و همگرایی بخش‌های علمی و اجرایی کشور در حوزه آب و با مشارکت بهره برداران، از طریق گفتمان علمی در همایش‌های علمی میسر خواهد بود.

دکتر مهدی قیصری، دبیر اجرایی این کنگره ملی نیز گفت: این کنگره با همکاری انجمن آبیاری و زهکشی ایران، کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران و کمیته منطقه‌ای آبیاری و زهکشی زاینده رود و با حمایت استانداری اصفهان، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و شهرداری اصفهان و نیز مشارکت نهادها و شرکت‌های دولتی و خصوصی و با مشارکت بیش از ۲۰ مرکز علمی و دانشگاهی برگزار خواهد شد.

قیصری با بیان این که تمام متخصصان بخش آب کشور با هدف بررسی مشکل بحران آب به ویژه در بخش کشاورزی و فضای سبز و بستر سازی برای ارائه راهکارهای اجرایی در این کنگره ملی شرکت می‌کنند، اضافه کرد: برگزاری ۱۶ همایش مستقل علمی، چهار نشست تخصصی بخش های علمی و اجرایی، نمایشگاه‌های فنی و صنعتی آب و آبیاری، کارگاه های علمی- اجرایی- حرفه ای، جشنواره فرهنگی هنری رسانه ای آب و بازدیدهای علمی تفریحی از جمله بخش‌های این کنگره است.

دکتر محمد شایان نژاد، دبیر علمی دومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران نیز ۱۶ همایش مستقل پیش بینی شده در این کنگره را در راستای شش محور کلی توصیف کرد و افزود: شش محور اصلی این کنگره درخصوص بررسی ابعاد فنی و علمی طرح‌هایی چون طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، مدیریت و بهره‌وری آب – انرژی در کشاورزی، سامانه‌های آبیاری و زهکشی و اثرات زیست محیطی آبیاری با آب‌های نامتعارف، کاربرد فناوری‌های نوین در مدیریت منابع آب و آبیاری و زهکشی، بررسی ابعاد فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی در آبیاری و زهکشی خواهد بود.

شایان نژاد نشست‌های تخصصی این کنگره را جامع نگر توصیف کرد و ادامه داد: این نشست‌ها با چهار موضوع راهکارهای احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی، راهکارهای افزایش بهره‌وری آب-انرژی (Watergy)در کشاورزی، چالش‌های پیش رو و راهکارهای توسعه سیستم‌های نوین آبیاری و چشم انداز توسعه کشت‌های گلخانه ای در کشور به گونه ای برگزار می شوند که محورهای کنگره را پوشش دهند.

وی با بیان این که مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه این کنگره ۱۶ تیرماه و آخرین مهلت ثبت نام ۱۵ مردادماه است، خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به منظور ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت‌های کنگره به نشانی www.iaidm.ir یا www.iaidm.iut.ac.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۰۳۱۳۳۹۱۳۳۴۹ تماس بگیرند.

بر اساس این گزارش، دومین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران به عنوان بزرگترین گردهمایی آب کشور با حضور مقامات عالی رتبه این حوزه، اساتید برجسته علمی و کارشناسان و خبرگان کشوری در زمینه آب، تولیدکنندگان و شرکت‌های مشاور و پیمانکاران و دانشجویان علاقه‌مند و توانمند در مسائل آب کشور با همکاری انجمن ملی آبیاری و زهکشی و کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

جایزه تحقیقات کاربردی شورای دانشگاهی منابع آب آمریکا به دو محقق ایرانی رسید

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

افقی جدید در کشف ستاره های کم جرم و سیارات شناور با همکاری دو اخترفیزیکدان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها