جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

دانشگاه اصفهان، قطب بازی‌های رایانه‌ای در ایران / پیگیری ایجاد دانشکده بازی‌های رایانه‌ای

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20062
سه شنبه، ۹ خرداد، ۱۳۹۶ | 11:22

دانشگاه اصفهان، قطب بازی‌های رایانه‌ای در ایران / پیگیری ایجاد دانشکده بازی‌های رایانه‌ای

با افتتاح مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای در دانشگاه اصفهان، حوزه بازی‌های رایانه‌ای در ایران به صورت تخصصی دنبال می‌شود.

به گزارش دیده بان علم ایران در سال ۱۳۹۴ دانشگاه اصفهان میزبان یک جشنواره‌ بزرگ در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای بود. اولین کنفرانس ملّی «بازی‌های رایانه‌ای؛ فرصت‌ها و چالش‌ها» که اولین رویداد پژوهشی مقاله‌محور کشور در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای بود، اولین ماراتن بازی‌سازی اصفهان، نمایشگاه بزرگ بازی‌های رایانه‌ای، لیگ دانشجویی بازی‌های رایانه‌ای و کارگاه‌های آموزشی متنوع، نگاه‌ها را متوجه این حوزه‌ استراتژیک و کاربردی و نیز جایگاه دانشگاه اصفهان به‌عنوان یک دانشگاه جامع کرد که دارای رشته‌های مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای از جمله مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات، روانشناسی، جامعه‌شناسی، مدیریت، اقتصاد، حقوق است و از ظرفیت دانشگاه‌های هنر، علوم پزشکی و صنعتی اصفهان نیز بهره می‌برد.
هدف دانشگاه اصفهان از جامعیت این رویداد، گردآوردن فعالان مختلف حوزه‌ی گیم (روانشناسان، جامعه‌شناسان، متخصصان کسب و کار، بازی‌سازان، بازی‌کنان و …) در یک جوّ مشترک بود که به همگرایی سلایق و افزایش اطلاعات پراکنده‌ی این حوزه یاری رسانده و از این راه کمک شایانی به این صنعت نوپا در کشور داشته باشد.


این همایش فرصتی ناب برای هم‌اندیشی و ارتقاء همکاری میان متخصصان فنی و علوم انسانی کشور و همچنین، نمایش ظرفیت‌های صنعت ملّی بازی‌های رایانه‌ای به مدیران و سیاست‌گذاران فرهنگی و اجتماعی فراهم آورد و جایگاه کم‌نظیر دانشگاه اصفهان در حوزه‌ی توسعه و تحلیل بازی‌های رایانه‌ای و قابلیت آن برای جذب ظرفیت‌ها و سرمایه‌های استان‌های هم‌جوار در فلات مرکزی ایران را بیش از پیش آشکار کرد.


پس از برگزاری موفق این رویداد در بهمن ۱۳۹۴، دانشگاه اصفهان مسیر خود در زمینه‌ توسعه‌ زیرساخت‌های لازم در حوزه آموزش، پژوهش و توسعه‌ی کارآفرینی در حوزه‌ بازی‌های رایانه‌ای را دنبال کرد و ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، با تأسیس مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای به تقویت این حوزه همت ویژه‌ای گذاشت.


مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دارای سه هسته‌ «فناوری، تولید و تحلیل محتوا»، «آموزش و توانمندسازی» و «کارآفرینی و توسعه‌ی کسب و کار اجتماعی» است و بر اساس اسناد بالادستی و سیاست‌های کلان در زمینه‌های «اقتصاد مقاومتی»، «حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان» و «توسعه و توانمندسازی کسب و کارهای نوپا و اشتغال پایدار در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای» عمل می‌کند.

با جذب سرمایه‌ها و حمایت‌های لازم، این مرکز با برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور بازی‌سازان موفق، حمایت از تیم‌های بازی‌ساز نوپا و حمایت از طرح‌های پژوهشی مرتبط، به قطب بازی‌های رایانه‌ای در فلات مرکزی ایران تبدیل خواهد گشت. مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای فضایی برای استقرار تیم‌های نوپای بازی‌ساز مهیا می‌کند و تجهیزات و نظارت تخصصی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.


به‌علاوه برگزاری رویدادهای بازی‌سازی متنوع و کارگاه‌های آموزش مختلف، فرصتی برای ارتقاء توان تخصصی علاقه‌مندان و نیز شکل‌گیری تیم‌های جدید بازی‌ساز را فراهم می‌سازد و که منجر به افزایش ظرفیت تولید محتوای دیجیتال خواهد شد.


مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای دانشگاه اصفهان تا کنون دورهمی بازی و انیمیشن اصفهان، ایده شو بازی‌های رایانه‌ای، چالش بازی ازی با کانستراکت، ماراتن بازی سازی اصفهان، کنفرانس ملی «بازی‌های رایانه‌ای؛ چالش‌ها و فرصت‌ها» را برگزار کرده است.


این مرکز در برنامه‌های آینده خود راه اندازی دانشکده بازی‌های رایانه‌ای و رشته‌های مرتبط، راه اندازی انجمن علمی گیم و بازی‌های رایانه‌ای، باشگاه بازی سازان جوان اصفهان، آزمایشگاه واقعیت مجازی و بازی‌های جدید را در نظر دارد.


راه‌اندازی «مرکز تخصصی بازی‌های رایانه‌ای» در تابستان سال ۱۳۹۵ در دانشگاه اصفهان، گامی روبه‌جلو در جهت ارائه‌ی آموزش‌های تخصصی، اشتغال‌زایی و نیز روزآمد کردن فرایندهای تولید و تحلیل محتوا در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای  است که با جذب حمایت نهادهای بالادستی و نیز سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، می‌تواند به افزایش ظرفیت ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و درآمدزایی مستمر و پایدار و نیز کارآفرینی در این حوزه‌ی نوین فناوری اطلاعات کمک کند.


از سوی دیگر، این مرکز می‌تواند بستری برای تحلیل روانشناسی، جامعه‌شناسی و رسانه‌ای بازی‌های رایانه‌ای فراهم کند و متخصصان علوم انسانی را به ورود فعال به این حوزه‌ی استراتژیک ترغیب کند.


همچنین به گفته هوشنگ طالبی رییس دانشگاه اصفهان این دانشگاه در نظر دارد رشته بازی‌های رایانه‌ای را به رشته‌های تحصیلی خود اضافه کند.

به گفته وی به را این که بتوان بازی‌های رایانه‌ای متناسب با فرهنگ کشور تولید کرد نیازمند تربیت نیروی متخصص این حوزه در کشور هستیم.
بازی‌های رایانه‌ای از جمله مقوله‌های مورد توجه در ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در همین راستا مرکز بازی های رایانه ای دانشگاه اصفهان به همت این ستاد راه اندازی شده است تا در آینده بازی های رایانه ای ایران چونان پله ای برای بالا بردن جوانان در این عرصه عمل کند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دکتر رکنی زاده، استاد فیزیک دانشگاه: سخنان اخیر وزیر بهداشت، نشان روشنی از عدم شناخت بخش بزرگی از دولتمردان و حتی دانشگاهیان از مفهوم «نهاد علم» است

سنگ مزار استاد کیاست پور، «ساعت آفتابی» شد

پیکر استاد کیاست پور، صبح سه شنبه از دانشگاه اصفهان تشییع می شود

ستاری خبر داد: معرفی بیش از دو هزار ایده به شتابدهنده ها/تراکنش بیش از هزار میلیارد تومانی فین تک‌ها در سال گذشته

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها