پنج شنبه، ۶ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Thursday, 25 April , 2024

دانشگاه تفرش به دنبال راه‌اندازی گروه‌های فعال پژوهشی در سال ۹۵

نسخه قابل پرینت
کد خبر:20
شنبه، ۴ اردیبهشت، ۱۳۹۵ | 10:36

دانشگاه تفرش به دنبال راه‌اندازی گروه‌های فعال پژوهشی در سال ۹۵

daneshgah95رییس دانشگاه تفرش با بیان‌ این‌که گروه‌های پژوهشی مختلف در این دانشگاه بطور فعال راه‌اندازی و تأسیس خواهند شد، گفت: گسترش فعالیت‌های پژوهشی یکی از اولویت‌های مهم این دانشگاه در سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» است.

دکتر محمدقاسم سحاب اظهار کرد: ارزیابی فرصت‌ها و تهدیدات در برنامه استراتژیک دانشگاه ما را به این نقطه رسانده است که پتانسیل اصلی رشد و توسعه دانشگاه تفرش با توجه به امتیازات ویژه آن از جمله محیط کوهستانی و آب‌ و هوای مطبوع، پرداختن به فعالیت‌های پژوهشی است.

وی با بیان اینکه در سال آینده به ‌منظور گسترش فعالیت‌های پژوهشی و قرار گرفتن این دانشگاه در شمار دانشگاه‌های برتر استان و کشور، گروه‌های پژوهشی مختلف در این دانشگاه به ‌طور فعال راه‌اندازی و تأسیس خواهد شد، اظهار کرد: دانشگاه تفرش از پتانسیل بالا و محیط مناسب در راستای ایجاد مرکزی برای تجمع پژوهشگران برخوردار است و تلاش این مجموعه جهت تحقق این امر بر ایجاد شرایط مساعد و جاذبه‌های مختلف تفریحی برای جذب محققان به شهر تفرش قرار گرفته است.

سحاب افزود: از آنجاکه این شهرستان دارای هوای پاک، صاف و آفتابی است، درصدد استفاده از انرژی‌های نو و سبز از جمله تولید برق از انرژی خورشیدی جهت تأمین انرژی دانشگاه هستیم. به ‌عنوان ‌مثال اگر مزرعه خورشیدی در این دانشگاه ایجاد شود، ما ضمن تأمین برق مورد نیاز دانشگاه از منابع خورشیدی به یک مرکز دانشگاهی نمونه و صاحب‌نظر در زمینه برق فتوولتاییک در سطح دانشگاه‌های کشور تبدیل خواهیم شد که پرداختن به این امر در اولویت‌ها و اقدامات آینده دانشگاه قرار گرفته است.

رییس دانشگاه تفرش با اشاره به روند سیر رشد دانشگاه‌ها از ابتدا تاکنون در سراسر دنیا تصریح کرد: مأموریت دانشگاه‌های نسل اول تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه صرفاً با اهداف آموزشی بود که پس از رشد دانشگاه‌ها و شکل‌گیری نیازهای جدید در جامعه، مأموریت جدید به مأموریت‌های دانشگاه‌ها که موضوع پژوهش و تولید علم است، اضافه شد.

سحاب ادامه داد: اینک مأموریت‌های دانشگاه‌های نسل سوم علاوه بر دو هدف قبلی، موضوع کارآفرینی، تجاری‌سازی فناوری‌های روز دنیا و دستاوردهای پژوهشی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان را شامل می‌شود، از این‌رو دانشگاه تفرش در راستای رسیدن به توسعه و تحقق نسل جدید دانشگاه‌ها، پرداختن به فعالیت‌های پژوهشی، تولید علم و کارآفرینی را علاوه بر مأموریت‌های آموزشی خود در دستور کار دارد.

وی با اشاره به نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه و تقویت اقتصاد دانش‌بنیان اظهار کرد: هم‌اکنون اعضای شورای برنامه‌ریزی مرکز رشد دانشگاه مشخص شده و در آینده نزدیک برای بررسی پشنهادات و طرح‌های واصله و پرداخت وام به افراد متقاضی دارای طرح‌های کارآفرینی و تبدیل دانش به ثروت تشکیل جلسه خواهد داد.

رییس دانشگاه تفرش ادامه داد: برای تبدیل این طرح‌های پژوهشی به ثروت به دنبال مذاکره با سازمان‌های دیگر از جمله جهاد کشاورزی و سپاه به ‌عنوان اعضای شورای برنامه‌ریزی مرکز رشد دانشگاه تفرش هستیم.

سحاب با اشاره به مزین شدن سال ۹۵ از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی، کاهش و مدیریت هزینه‌ها و تأمین منابع درآمدی جدید در ادامه روند سال گذشته از مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌های این دانشگاه در سال ۹۵ است.

وی کاهش دیماند برق دانشگاه از دو مگاوات به یک مگاوات را که موجب بازگشت ۸۷۰ میلیون ریال هزینه‌های مربوط به برق و همچنین کاهش ۱۵ میلیون ریال آبونمان به ‌صورت ماهیانه در مبلغ آبونمان در قبض‌های آتی برق، برون‌سپاری اداره برخی از قسمت‌های تحت‌نظر دانشگاه از جمله مزرعه ثمردشت و پشمینه را از مهم‌ترین اقدامات صورت پذیرفته در راستای کاهش هزینه‌ها عنوان کرد.

ایسنا

مطالب مرتبط
نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها