جمعه، ۷ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Friday, 26 April , 2024

ساخت دستگاه تیپ‌ پهن ‌كن برای كاشت محصولات ردیفی در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19928
دوشنبه، ۸ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:54

ساخت دستگاه تیپ‌ پهن ‌كن برای كاشت محصولات ردیفی در کشور

دستگاه تيپ‌ پهن ‌كن قابل تنظيم براي انواع لوله‌ هاي تيپ و كاشت محصولات رديفي در مركز تحقيقات و آموزش كشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، مهندس نادعلي، عضو هيات علمي بخش تحقيقات زراعي و باغي مركز شاهرود اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن كشور ايران در منطقه جغرافيايي خشك و بروز خشكسالي‌‌هاي اخير، صرفه ‌جويي در مصرف آب و استفاده بهينه از آن از جمله چالش ها و اهداف مهم جامعه كشاورزي كشور به شمار می رود. در همين راستا تمام محصولات زراعي (ذرت علوفه ‌اي، گندم، سيب زميني، گوجه فرنگي، آفتابگردان، كلزا، كدو و …) در مركز تحقيقات، آموزش كشاورزي و منابع طبيعي سمنان (شاهرود) توسط لوله ‌هاي نواري تيپ آبياري مي ‌شود، به طوري كه آبياري نواري موجب كاهش بيش از ۵۰ درصدي مصرف آب و افزايش ۱۰۰ درصدي عملكرد ذرت علوفه ‌اي در اراضي مركز تحقيقات شده است.
وی خاطرنشان کرد: چون پهن كردن لوله‌ هاي تيپ با دست زمان ‌بر بوده و از نظر اقتصادي باعث افزايش هزينه‌ هاي توليد مي‌ شود، دستگاه تيپ ‌پهن‌ كن قابل‌ تنظيم (فاصله‌ رديف ‌هاي كاشت و عمق قرارگيري نوار تيپ) برای كاشت محصولات رديفي (آفتابگردان، چغندرقند و …) از سوی اميدمهر، محقق بخش فني و مهندسي شاهرود طراحي و ساخته و بر روي رديف ‌كار نصب شد.
به گفته نادعلی، دستگاه تيپ ‌پهن ‌كن موجب بالا بردن سرعت عمليات كاشت و صرفه‌ جويي در هزينه كارگري مي‌ شود.

وی تصریح کرد: تاكنون سه دستگاه تيپ ‌پهن ‌كن در اين بخش ساخته شده است و بر روي سه دستگاه ماشين كاشت (رديف‌ كار پنوماتيك، خطي ‌كار غلات و ريزدانه‌ كار) نصب شده که اين دستگاه در مزارع ازديادي مركز و توسط كشاورزان پيشرو شاهرود مورد استفاده و استقبال قرار گرفته است.

به گفته نادعلی با نصب تيپ‌ پهن كن روي ماشين كاشت، كار پهن كردن تيپ خيلي راحت انجام مي‌ شود و با توجه به اينكه فاصله لوله ‌هاي نواري (تيپ) از يكديگر با توجه به نوع محصول و بافت خاك هر منطقه متغير است، بنابراين امكان تغيير فواصل بين لوله‌ ها و عمق قراري لوله در اين دستگاه‌ ها در نظر گرفته شده است. همچنين دانش و تجربه كافي در خصوص تعيين فاصله‌ لوله ‌هاي نواري در خاك ‌هاي با بافت‌ مختلف وجود دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

نوآوری محققان دانشگاه تهران در تولید ترکیبات مغذی گیاه از پسماند معادن و ضایعات آلی

آیین تقدیر از دکتر قره‌یاضی به عنوان چهره تاثیرگذار زراعت و اصلاح نباتات ایران برگزار شد

جایزه «صنعت هوشمند» آکادمی سلطنتی مهندسی سوئد به دانشجوی ایرانی رسید

در دانشگاه تهران محقق شد: تولید مکمل پروبیوتیک ضداسهال گوساله شیرخوار

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها