پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

جایزه ۵۰۰ هزار دلاری ناسا برای تولید بافتهای رگ‌دار انسانی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:1991
دوشنبه، ۳۱ خرداد، ۱۳۹۵ | 14:53

جایزه ۵۰۰ هزار دلاری ناسا برای تولید بافتهای رگ‌دار انسانی

ناسا با تعیین جایزه ۵۰۰ هزار دلاری امیدوار به تولید بافت کاربردی و رگ دار انسان توسط محققان است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران به نقل از گیزمگ، با مهیا شدن انسان برای اکتشاف فضا، موانع زیادی وجود دارد که باید رفع شوند. شاید یکی از مهمترین آنها، حفظ بدن انسان در حالت کاربردی در دوره‌های طولانی سکونت در فضا است.

ناسا برای کمک به مبارزه با عوارض جانبی فیزیولوژیکی اکتشاف فضای عمیق، اکنون یک رقابت را با هدف تولید بافت آزمایشگاهی کاربردی انسان را ایجاد کرده است.

دانشمندان سراسر جهان در تلاش برای حل معضل کمبود بافت اهدایی و کشت بسترهای آزمایشی جدید برای آزمایش دارو هستند که در این میان، تلاش‌های امیدبخشی در جهت پرورش بافت آزمایشگاهی انجام شده است؛ عضله مهندسی‌شده انسان که در واکنش به محرک منقبض می‌شود، بافت زیستی دارای سیم‌کشی داخلی و چاپ سه‌بعدی که انواع جدیدی از جوهرهای زیستی را برای شکل دادن به انواع مختلف ماده ارائه کرده است.

اما تولید بافت ضخیم رگدار انسان که از لحاظ متابولیکی کاربردی است، همچنان برای ناسا یک چالش است. رقابت “بافت عروقی” این سازمان یک جایزه ۵۰۰ هزار دلاری را برای اعطا به سه تیم اول در نظر گرفته که بتوانند این امر را به واقعیت تبدیل کنند.

تیم‌ها باید بافت رگ‌دار با ضخامت بیش از یک سانتی‌متر تولید کنند که بیش از ۸۵ درصد سلول‌های مورد نیازش تا ۳۰ روز دوام بیاورند. این بافت باید با موفقیت ۷۵ درصدی در سه کارآزمایی ظاهر شود.

ناسا می‌گوید که بافت‌های مهندسی این رقابت‌ها به عنوان مدل‌هایی محسوب خواهند شد که در بررسی تاثیر محیط های فضای عمیق مانند سطوح بالای تابش مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر آن، از این مدل‌ها می‌توان برای آزمایشات دارویی، مدلسازی بیماری و ارتقای حوزه پیوند اندام برای انسان‌ها بهره برد.

گروهای تحقیقاتی علاقمند به ورود به این رقابت در آمریکا باید یک فرم درخواست را در سایت New Organ Alliance پر کنند. کارآزمایی‌های بافت نهایی نیز باید تا پایان سپامبر ۲۰۱۹ تکمیل شده باشند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها