جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

هلال ماه رمضان، غروب جمعه در ایران رویت می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:19673
پنج شنبه، ۴ خرداد، ۱۳۹۶ | 10:57

هلال ماه رمضان، غروب جمعه در ایران رویت می‌شود

براساس محاسبات نجومی یک رصدگر مجرب هلال ماه‌های جوان، هلال ماه مبارک «رمضان» در غروب  روز جمعه پنجم خرداد ماه در بیشتر مناطق ایران با چشم غیرمسلح و در منتها الیه شمال غربی و شرقی کشور با ابزار قابل رویت خواهد بود.

سید محسن قاضی میرسعید، رصدگر مجرب ماه و رکورددار جهانی رویت هلال ماه‌های جوان درباره وضعیت رویت پذیری هلال ماه رمضان به خبرنگار دیده‌بان علم ایران گفت: مقارنه ماه و خورشید در ساعت ۱۵ دقیقه بامداد جمعه پنجم خرداد ماه برابر با ۲۶ ماه می میلادی اتفاق میافتد. بر این اساس هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه در تمام پهنه قاره آفریقا، امریکای شمالی، مرکزی و جنوبی،کشورهای سوریه، لبنان، ترکیه، فلسطین، عراق، کویت، ایران (به استثنای منتها الیه شمال غربی و شرقی)،عربستان، یمن،  کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس، افغانستان، پاکستان و هندوستان (به استثناء شمال این سه کشور)، منتهی الیه جنوب غربی کشور چین، سنگاپور، تایلند، مالزی و اندونزی با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.

وی گفت: این هلال در جنوب ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ارمنستان و آذربایجان با چشم غیر مسلح و در بقیه مناطق پهناور قاره اسیا از جمله ژاپن با ابزار و ادوات اپتیکی نیز قابل رویت نخواهد بود.

قاضی میرسعید تصریح کرد: در غروب روز جمعه هلال ماه رمضان در جنوب و مرکز قاره اروپا با چشم غیر مسلح و در نواحی شمالی به جز کشورهای اسکاندیناوی با چشم مسلح قابل رویت است؛ البته به نظرمیرسد در منتها الیه مناطق شمالی اروپا مثلا شهر اسلو نروژ نتوان هلال را با ابزار نیز مشاهده کرد.

 

وی درباره رویت پذیری هلال ماه مبارک رمضان در قاره اقیانوسیه نیز گفت:این هلال در غرب کشور استرالیا با ابزار و در بقیه نقاط با چشم غیر مسلح دیده خواهد شد ولی در کشور زلاند نو هلال ماه غیر قابل رویت خواهد بود.

قاضی میرسعید درباره رویت پذیری هلال ماه رمضان در ایران گفت: اگر در نقشه ایران خطی فرضی بین موسی آباد در جنوب استان خراسان رضوی تا حوالی زرآباد در مرز استان آذربایجان غربی و ترکیه  رسم کنیم هلال ماه رضان در غروب روز جمعه در بالای خط با ابزار و در پایین خط با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

رکورددار جهانی رویت هلال با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی دقیق جهت مکان یابی  محل رضد، ارتفاع مناسب محل از سطح دریا و به دور بودن از گرد و غبار را از شاخصه های اصلی برای رویت هلال رمضان با چشم غیر مسلح توسط رصدگران متبحر و با تجربه  عنوان کرد.

وی با بیان این که عرض دايره البروجی منفی ماه باعث شده ارتفاع هلال در شمالی ترین نقطه کشور حدود ۵درجه و ۴۵ دقیقه قوسی و در منتها الیه جنوب کشور کمی بیش از ۷ درجه باشد تاکید کرد: بر این اساس تا خورشید چهار درجه در زیر افق قرار نگیرد و اسمان کمی تاریک نشده باشد نمیتوان این هلال را با چشم غیر مسلح دید لذا با داشتن افقی بسیار مناسب هلال ماه در شمال کشور کمتر از دو درجه و در جنوب کشور کمی بیش از سه درجه با افق فاصله دارد که غبار و موانع معمولا مانعی برای رویت با چشم غیر مسلح خواهند بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال در غروب پنج شنبه حتی با ابزار قوی در ایران قابل رویت نیست

توضیحات یک رصدگر مجرب هلال درباره علت رویت نشدن هلال به رغم پیش بینی رویت پذیری

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب یکشنبه با ابزار اپتیکی و با شرایط نسبتا سخت در ایران قابل رویت است

رکورددار جهانی رویت هلال: هلال شوال، غروب شنبه در مناطق مختلف ایران قابل رویت است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها